BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– I den gruppen finns flera personer som har haft skulder hos Kronofogden väldigt länge. Vi kan inte tvinga dem att ta hjälp för att ansöka om skuldsanering. Det måste ske frivilligt, säger Ewa-Leena Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ljusnarsberg.
Frivilligt
Uppgifterna om antal skuldsatta kommer från Konsumentverket. Enligt deras utredare finns det ett samband mellan hur mycket tid en kommun avsätter för budget- och skuldrådgivning per kommuninvånare och antal skuldsatta.
– Där behovet är som störst erbjuds minst rådgivning, säger utredaren Margareta Lindberg.
Ann Heinemann arbetar i snitt tre timmar i veckan med skuldrådgivning åt Ljusnarsberg mot 37 timmar för Lindesberg. Räknat i minuter ger det drygt 122 minuter per skuldsatt person som söker hjälp i Lindesberg mot 24,6 minuter i Ljusnarsberg. Men det som ser ut att vara en enkel förklaring på pappret håller inte i verkligheten.
– Det är Ljusnarsberg som inte utnyttjar mer tid. Jag har utrymme för att hjälpa fler och väntetiden är inte lång, runt två veckor, säger Ann Heinemann.
Problemet är alltså att hjälpen är frivillig.
– Det är väldigt få skuldsatta från Ljusnarsberg som söker hjälp. Varför vet jag inte eftersom det är frivilligt. Vi får inte bedriva uppsökande verksamhet, säger Ewa-Leena Johansson.
Den som är svårt skuldsatt kan få skuldsanering. Då får man leva på existensminimum i fem år och betala av skulder med resten av inkomsten, sedan är man skuldfri. Det är Kronofogden som avgör om en person har rätt till skuldsanering, men skuldrådgivaren kan hjälpa till med ansökan och praktiska detaljer under hela skuldsaneringsperioden. Ann Heinemann berättar att hon hjälper flera personer med att betala räkningar varje månad.
– Men man måste uppfylla vissa kriterier för att få skuldsanering. Skulden får inte ha uppkommit genom brottslig verksamhet eller gälla skadestånd. Det måste också anses att personen inte har ekonomisk förmåga att själv betala av skulden inom många år framöver.
Förändringar i livet
Ungefär 50 nya personer kontaktar Ann Heinemann varje år för att få hjälp med sin ekonomi. Hon berättar att nyblivna pensionärer utgör en allt större grupp av besökarna.
– De har lån som de kan betala av medan de har lön. Men de tänker inte på att inkomsten ofta minskar rejält när de ska leva på pensionen. Och då klarar de inte av att betala lånen.
Många missar även att söka bidrag som de har rätt till, något Ann Heinemann också hjälper till med.
– De flesta känner skuld och skam över att vara skuldsatta och söker därför inte hjälp. Men det är inget att skämmas för. Majoriteten av dem som hamnar i skuld gör det i samband med skilsmässa, dödsfall eller arbetslöshet. Förändringar i livet som de inte själva kan påverka men som gör att deras ekonomiska förutsättningar försämras.