Därför planerar regionpolitikerna just nu för ett helt nytt kollektivtrafiksystem.
– Vi måste skapa bättre möjligheter för kollektivtrafiken. Idag matar man människor in till centrum där de byter och åker någon annanstans, men alla som någon gång har varit i Brunnsparken vet hur kaotiskt det kan vara. Det är helt orimligt att utöka trafiken där. När vi tog över ansvaret i regionen kände vi att nu får vi ta ett rejält tag och se över hur vi kan snabba upp resorna, säger Ulrika Frick (MP) som är ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.
För två veckor sedan antog regionfullmäktige den målbild som tagits fram av Västra Götalandsregionen tillsammans med Västtrafik och kommunerna Mölndal, Göteborg och Partille. Målen är att korta restiderna och att göra resorna smidigare så att fler ska välja att åka kollektivt.
– Snabbare förbindelser gör det mer attraktivt att välja kollektivtrafiken. Tidsvinst är jätteviktigt för att stärka vår konkurrenskraft, säger Ulrika Frick.
Mindre trafik i innerstan
Ett annat mål är att minska trängseln i innerstaden genom att ha fler knutpunkter utanför stadskärnan för att minska belastningen på exempelvis Centralstationen och Brunnsparken. Därför ska man satsa på att bygga en innerstadsring och en mellanstadsring. Innerstadsringen innebär att man ska kunna åka spårvagn från Linnéplatsen till Stigbergstorget och vidare till Lindholmen – antingen över eller under jord. Förbindelsen fortsätter sedan längs med den norra älvstranden till Frihamnen. Mellanstadsringen innebär ett nät av busslinjer mellan Mölndal och Frölunda, vidare längs med Lundbyleden och E6 genom Tingstadstunneln.
Ett annat förslag i målbilden är en ny spårvagnslinje från Haga till Polhemsplatsen och vidare över Hisingsbron. År 2035 ska man också kunna ta sig med spårvagn från Backaplan till Brunnsbo. Ytterligare en nyhet är att man ska dela upp spårvagnstrafiken i stadsbana och spårvagn. Stadsbanan ska köras på en separat bana med färre stopp och högre maxhastighet. Spårvagnarna ska köra långsammare och trafikera kortare sträckor i centrum. På samma sätt delar man upp bussnätet i metrobussar som ska binda ihop ytterstaden och grannkommunerna med innerstaden, samt citybussar som ska trafikera mer tätbebyggda områden.
– Vi har också valt bort vissa trafikslag. Till exempel har vi bestämt oss för att inte satsa på tunnelbana eftersom vi är för få invånare. Det är en jättestor investering och man behöver ha ett stort underlag för att kunna ha en bra turtäthet. Vi har inte heller tittat vidare på lösningar med självkörande fordon eftersom det redan är så trångt i innerstan, säger Ulrika Frick.
Linbanan beslutas nästa år
Ett av de mer spektakulära kollektivtrafikprojekten är den planerade linbanan som ska förbinda Järntorget med Wieselgrensplatsen. Planeringsprocessen har kommit långt men det slutgiltiga investeringsbeslutet tas av kommunfullmäktige först nästa år.
Lagom till jubileumsåret hoppas man att linbanan ska vara på plats och om det blir en lyckad satsning har man förslag på att bygga ytterligare två linbanesträckor: en som förbinder Backa med Hjällbo och Kortedala och en annan som ska gå från Svingeln via Ringön till Brunnsbo.
Investeringskostnaderna om alla delar i målbilden ska bli verklighet är runt 25 miljarder kronor. Utbyggnaden av metrobuss och citybuss beräknas kosta tolv miljarder och för stadsbana och spåvagn sju miljarder. Linbanan över älven kommer kosta en miljard och de övriga fem miljarderna ska läggas på pendelparkering och upprustning av bytespunkter. Staten kommer vara med och finansiera linbanan och en del av utbyggnaden av spårvagnsnätet.
Målbilden som antogs för två veckor sedan är ett förslag och kommer att fungera som underlag när regionen och kommunerna planerar för framtidens infrastruktur.
Ulrika Frick (MP) hoppas att så mycket som möjligt kommer bli verklighet och att många kommer välja att åka buss och tåg i framtiden.
– Om restiderna blir kortare och linjesystemet enklare så tror jag att fler kan avstå från att ta bilen, säger hon.