BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi har väldigt många fler som ringer. Varför det är så vet vi inte än men en analys pågår av hur våra kontakter ser ut, säger Anita Ipsen, enhetschef.
För att förbättra situationen har bemanningen på servicentralen tillfälligt ökats.
Tydlig försämring
För den del av färdtjänsten som rör transport med specialfordon så gjorde Malmö stad en ny upphandling för drygt ett år sedan. Johan Frohnert, 55 år, har varit brukare av färdtjänst i 15 år och måste oftast resa med så kallad liggande transport. För honom blev förändringen märkbar.
– Det är tråkigt. Det har gått från att ha fungerat mycket bra tidigare till att bli märkbart sämre, säger han.
Det Johan Frohnert har upplevt efter upphandlingen är att andelen misstag har ökat. De chaufförer han nu körs av är i många fall oerfarna vilket leder till både förseningar och sämre säkerhet.
– De chaufförer som har blivit kvar är de som inte har haft något alternativ. I många fall är de nyanlända som inte kan språket än. En del har också svårt att klara bilens utrustning, säger han.
Färdtjänsten en livlina
För Johan Frohnert, som blev funktionshindrad när han fick -benmärgscancer som förstörde hans skelett, så är färdtjänsten en livlina som ger honom möjlighet att ta sig ut i samhället. Eftersom han vid lite längre resor behöver åka med liggande transport är han dessutom helt hänvisad till det bolag som kommunen har upphandlat.
De förseningar han har råkat ut för har varit på upp till en timme. Johan Frohnert har det senaste året även gjort anmälningar om dåligt bemötande och säkerhetsrisker, som att han vid ett tillfälle fick åka med en chaufför som tittade på en tv-sändning i mobilen samtidigt som han körde.
– Efter att ha gjort sådana rapporter en fyra, fem gånger utan att något egentligen händer, så börjar man ge upp.
Han ser det hela som extra allvarligt då många av färdtjänstens brukare är äldre personer.
– Jag är relativt ung i sammanhanget och har förmågan att ta reda på hur saker fungerar. För den som är gammal och inte alltid kan hävda sin rätt måste situationen vara ännu värre.
Olika uppfattningar om klagomålen
Sasa Vejzovic, platschef för Taxikurir region syd, som ansvarar för uppdraget med specialtransporter, kan inte uttala sig om chaufförernas lönevillkor, då de är anställda av åkerier som är underleverantörer till taxibolaget. Han delar inte uppfattningen att det skulle finnas många klagomål men säger att hög personalomsättning är ett problem.
– Detta är en bransch med relativt hög personalomsättning där folk av olika anledningar söker sig vidare till andra yrken efter en tid. Tyvärr är tillgången på chaufförer inte så stor som vi skulle vilja och detta är en utmaning för oss i hela taxibranschen, säger han.