Det var i torsdags vi kunde visa att Svenskt Näringsliv plöjt ner miljoner i Facebook-sidor som Skattefakta och Rödgrön röra. Sidorna saknar tydlig avsändare och har spridit lögner och grova påhopp på politiska motståndare. ”Det börjar bli som i USA här. Ingen moral alls och tyvärr är det alltför många som går på det”, skriver läsaren Gun Andersson på Dagens ETC:s Facebook-sida. Andra reaktioner innehåller fördömanden som ”Inte värdigt”, ”Osmakligt” och ”Luktar 30-tal”.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Borde ställa krav
Bland materialet som spridits finns en bild som hånar LO-basen Karl Petter Thorwaldssons vikt. På en annan är finansminister Magdalena Andersson inklistrad på en kyrkogård och det antyds felaktigt att regeringen vill återinför arvsskatten. Att Svenskt Näringsliv finansierar budskap med hård ton är inget konstigt i sig menar Joakim Broman, liberal ledarskribent och tidigare PR-konsult. Däremot tycker han att gränsen går vid lögner.
– När det är direkta eller indirekta lögner om att Socialdemokraterna vill införa arvsskatten så passerar man en gräns. Svenskt Näringsliv har ett ansvar för den typen av saker när de varit med och finansierat det, säger Joakim Broman.
Han menar att Svenskt Näringsliv borde ha kunnat ställa vissa grundkrav för att finansiera sidorna.
– Till att börja med skulle de kunnat säga att avsändaren måste vara tydlig, att det finns transparens och framförallt ställt krav om att inga lögner ska förekomma. Det är en sak att tonen kan vara hård och att det är mycket känslor, men det ska inte vara lögner.
Likhet med LO
Joakim Broman drar en parallell till LO:s valfilm som släpptes i början av april och som han själv kritiserade hårt på ledarplats. I den antyddes att LO-medlemmar skulle bli arbetslösa med en borgerlig regering och att undersköterskor skulle få lönesänkningar på upp till 30 procent. Alliansen klumpades också ihop med SD trots att flera partier tagit avstånd från eventuellt regeringssamarbete.
– Att vi får en valrörelse som inte grundar sig i korrekt information och fakta är något båda parter har ansvar för. I sammanhanget tycker jag Svenskt Näringslivs övertramp är mindre än LO:s men deras metod är bedrägligare. LO är ändå transparenta i sin avsändare. Båda gör fel men på olika sätt.
”Hink och spade-lekar”
LO:s valledare Johan Ulvenlöv riktar hård kritik mot Svenskt
Näringslivs Facebook-kampanjer.
– Jag tycker att de ska stå för vad de gör med tydliga avsändare. Vill de gå ut med denna typ av material ska det tydlig framgå och det gör det inte, säger han och tillägger:
– På LO pratar vi sakpolitik. Vi ägnar oss inte åt dessa dadda-hink-och-spade-lekar som Svenskt Näringsliv ägnar sig åt på de här sajterna.
Ni har fått kritik för er nya valfilm, bland annat för att ni klumpar ihop alliansen med SD och påstår att folk blir arbetslösa med en borgerlig regering. På vilket sätt är ni bättre än Svenskt Näringsliv?
– För det första så delar jag inte uppfattningen att detta på något vis skulle vara likartat. Vi pratar sakpolitik i vårt material och våra filmer. Det är medlemmar som resonerar i våra filmer och baske mig inte sådant som Svenskt näringsliv lägger ut på sina Facebooksidor. Det är helt väsensskilt.