Miljöminister Karolina Skog (MP) är tydlig med att hon vill införa zonerna, och statsministern nämnde det i sin regeringsförklaring. Och den linjen får stöd på andra sidan blockgränsen. Både Liberalerna, Moderaterna och Centerpartiet är positiva.
Rickard Nordin är klimatpolitisk talesperson för Centern:
– I de städer där man har stora problem med luftkvalitet är det rimligt att man också får de verktyg som behövs. Det gör också att vi inte behöver ha förbud i hela Sverige och på andra ställen där vi inte har förbud, säger han.
”Skydda människors ekonomi”
Centern vill att det beslutas lokalt och understryker att ett förbud för dieselbilar måste införas i så pass god tid att det inte drastiskt förändrar människors ekonomi. Exakt hur lång framförhållning konsumenterna behöver kan han inte säga, men ett par år är för kort, menar han.
– Man kan inte påverka människors privatekonomi så drastiskt, man måste få en chans under ett par år att ställa om. Det blir väldigt stor skillnad även i andrahandsvärde på en bil, säger Rickard Nordin.
Centerpartiet saknar en kategori för biogasbilar i förslaget, de är lika bullriga som andra bilar men släpper ut betydligt mindre partiklar, menar partiet.
Krav på biltillverkare
Moderaterna svarar att de ”inte är emot” miljözoner, men betonar liksom Centern att det måste ske med hänsyn till människors ekonomi och med lokalt inflytande. Den miljöpolitiska talespersonen Maria Malmer Stenergard är också kritisk till att regeringen inte har ställt krav på bilbranschen efter den stora dieselskandalen.
– Allra första steget måste vara att kräva att fuskande biltillverkare åtgärdar fel. Det har regeringen i Tyskland gjort, medan den svenska regeringen har varit helt passiv. Det är anmärkningsvärt, säger hon.
SD är kritiska
Sverigedemokraterna är helt emot miljözonerna, som enligt partiet är för dyra och skulle ändå inte göra någon nytta,
resonerar Martin Kinnunen:
– Problemet med luftpartiklar har som helhet minskat kraftigt sedan 80-talet och fortsätter att minska även om sittande regeringar tyvärr bidragit till dieselfiaskot med höjda utsläpp från just personbilssektorn genom sina subventioner, säger han.
KD säger nej till miljözoner utan att motivera det närmare när Dagens ETC frågar.
Jens Holm, miljöpolitisk talesperson hos Vänsterpartiet som är tydligt för miljözonerna, påminner också om att det i Sverige går att införa lokala begränsningar utan att behöva invänta domstol, vilket var fallet i Tyskland.
Spricka i regeringen
Men trots majoritetsstöd dröjer regeringens förslag. Socialdemokraterna har inte gett lika klara besked som Karolina Skog. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sa nyligen att han tycker att miljözonerna ska införas, men inte på det sätt som Transportstyrelsen har föreslagit. Velandet har av många tolkats som en spricka inom regeringen.
Matilda Ernkrans, som är talesperson i miljöfrågor för S, bekräftar i ett mejl att regeringen snart kommer att presentera ett förslag för miljözoner även för personbilar.
– Men gällande specifikt det tyska ”dieselförbudet” så har vi socialdemokrater inte direkt tagit ställning till det utan jobbar vidare på egna initiativ som ett nytt förbättrat miljözonsförslag, skriver Matilda Ernkrans.