En vikingakossa med elgitarr. Snus. Explosioner. Och en dinosaurie. Sverigedemokraterna har en ny grafisk profil, inspirerad av ”Nattvarden” och ”Pettsson och Findus”. SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein berättar vad de vill väcka för känslor.
I veckan håller Sverigedemokraterna ett stort valmöte mitt på Södermalm i Stockholm. Man kallar det för en folkfest och partiledaren Jimmie Åkesson ska tala tillsammans med EU-parlamentarikern Jessica Stegrud. I den grafiska profilen för evenemanget har man tagit ut svängarna ordentligt – eld, solglasögon, kossor, Jas-plan och en dinosaurie (se bild). Bland annat.
SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein, vars team är ansvarig för den vilda bilden, förklarar att de inspirerats av ett av Åkessons favoritdjur: kossan.
Hur tänkte ni för att landa i det här?
– Jag inspireras mycket av renässansmålningar när jag tar fram valmaterial. En del har sagt att det påminner om Leonardo da Vincis ”Nattvarden”. Och jag personligen har upptäckt Sven Nordqvists böcker och illustrationer, ”Pettson och Findus”, så det finns med i bakhuvudet. Jag brukar faktiskt inspireras av renässansen, och mycket av saker jag ritat själv tidigare. Jag är grafiker i grunden.
Det känns rätt vilt.
– Det är med glimten i ögat. Vi försöker samla olika saker vi tycker om.
En ko med vikingahjälm och elgitarr?
– Vi har aldrig gått ut med det riktigt, men Jimmies favoritdjur är katt. Men efter katt kommer ko. Då ville vi ha med det. Vi har använt katt tidigare i vår grafik.
Och med elgitarren så vill ni symbolisera…?
– Jimmie tycker väldigt mycket om musik. Rockmusik.
Jag trodde han spelade synth?
– Jaaa… men han gillar hårdrock och då är synthen inte den bästa symbolen. Då är elgitarren bättre.
Och dinosaurien som kikar fram ur skorstenen?
– Ja, den är lite mer oväntad och vi funderade länge på om vi vågar köra på den. Men vi kände att det kan funka.
Varför var ni tveksamma?
– Det är det här med grinchen. Jag är själv inte så jätteinsatt i om man kan tolka dinosaurien som en grinch eller inte, och om den kan väcka obehagskänslor. Men jag tror inte folk tänker på grinchen.
”Grinchen – julen är stulen”, barnboken?
– Precis. Och att det kan ge obehagskänslor.
Vad vill ni väcka för känslor med dinosaurier i en skorsten?
– Jag personligen är uppväxt med ”Jurassic Park” och har alltid gillat dinosaurier väldigt mycket. Och nu har jag barn som är intresserade av dem, så de finns alltid med i toppen av min skalle.
Vad i bilden ska knyta an till SD:s politik?
– Vi är ett nationalistiskt parti i Sverige så vi tycker om väldigt mycket med vårt land. Vi får kritik för att vi kritiserar mycket så här vill vi lyfta en del saker som är bra.
Ett stridsflygplan, snus, en badboll?
– Jas Gripen är viktigt i dessa tider för att vi ska kunna försvara oss. En badboll, tja, det är sommar och är en symbol för närheten till havet och sjöarna i Sverige.
Dalahästen?
– Det är en lågoddsare. Det är en symbol för Sverige. Särskilt internationellt.
Då antar jag att den hör ihop med den där röda stugan med vita knutar i bakgrunden, som symboler för Sverige?
– Ja.
Hur har den tagits emot av era väljare?
– Ja, många jämför mig, Wallerstein, med da Vinci, att det finns kopplingar där. Men det finns inte ett släktskap.
Joakim Wallerstein, tidigare Lindell, har en bakgrund inom modevärlden och har tidigare jobbat för Acne, Whyred, Happy Socks och Hope.