M-taktiken inför valet: Visa på splittring bland rödgröna
Bild: Max V Karlsson
Dagens ETC
Högerblocket står enade och överens medan de rödgröna är splittrade. Det är huvudbudskapet i Moderaternas valkampanj med sex veckor kvar till valet. Partisekreterare Gunnar Strömmer är övertygad om att valet blir jämnt – och att nyckeln ligger i att övertyga socialdemokratiska väljare att byta sida.
På måndagen presenterade Moderaterna sin utomhuskampanj inför valet. Solen skiner när presskåren samlades på Moderaternas expedition på Blasieholmen i Stockholm. Kanslipersonal har förberett en liten gåvopåse med godis och en chipspåse som bär budskapet "Nu får vi ordning på fredagsmyset". Det är en skämtsam variant av partiets huvudbudskap för valet i september: Nu får vi ordning på Sverige.
Moderaternas främsta valmål är att bilda en regering som består av borgerliga partier och leds av Moderaterna. Man vill erbjuda konkreta lösningar på samhällsproblem med fokus på lag och ordning, "plånboksfrågor" och energi och klimat. Regeringen och deras samarbetspartners i Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet kritiseras för att vara oeniga och otydliga.
Utropstecken och frågetecken
Partiet kommer i valrörelsen att affischera med stora utropstecken och frågetecken, där ett utropstecken står för alla frågor som högerblocket har gemensamt, och frågetecken för frågor som enligt Moderaterna splittrar de rödgröna. På valaffischerna står det bland annat att de rödgröna är oeniga "om att unga som förnedringsrånar ska sitta inlåsta", "om stram invandring för att klara integrationen" och "om NEJ till tvångsbussning av elever". Frågor som enar högerblocket är bland annat "att det ska löna sig att arbeta", "mindre krångel för småföretagare" och "lägre bränslepriser".
Gunnar Strömmer säger att Moderaterna alltid har varit ett samlingsparti, och att man genom samarbete och enighet faktiskt får saker gjorda. Han säger också att valrörelsen i hög grad kommer att handla om väljarna som står och väger mellan Socialdemokraterna och Moderaterna.
– Antingen ger socialdemokraterna fyra år till efter åtta år eller så får vår sida chansen att styra landet. Det är några hundratusen väljare som står och väger, vi har inte sett samma potential sedan 2010.
Brott, energi, bränsle
Partiet har hållit fokusgrupper med väljare som uppger att de kan tänka sig att byta sida och Strömmer säger att budskapen om att få ordning på Sverige kan tolkas som en sammanvägning av det resultatet. Brottsligheten, energikrisen och bränslepriserna är tre tydliga sakfrågor som lyfts fram.
En annan prioriterad väljargrupp för Moderaterna är utlandssvenskar. Över 170 000 utlandssvenskar har fått partiets riktade utskick och personliga filmer med budskap som "Sverige behöver dig" och att utlandsröster kan avgöra valet. I filmerna syns idylliska skärgårdsmiljöer och svenska skogar. Ulf Kristersson säger att "Sverige inte ska förknippas med dödsskjutningar..." och "en miljon människor som inte kan försörja sig själva". Filmerna blandar allvar och humor. I en scen står Kristersson och gör en latte på ett kafé när en arg chef kommer in och säger att han får jobba hårdare. Ulf Kristersson säger "oj oj" innan bilden klipper.
Kampanjar som egna partier
På frågan om högerblocket kommer att kampanja mer tillsammans säger Gunnar Strömmer att man samarbetar men går till val som egna partier. Däremot kommer man att på olika sätt "manifestera" om frågor där man tycker lika. Strömmer säger att Moderaternas valkampanj kommer att kosta ungefär 65 miljoner kronor och till stor del bygga på arbetet som görs av partiets medlemmar och ideella krafter.