Men i söndags deltog Maria Malmer Stenergard i SVT-programmet Agendas klimatdebatt.
Eftersom Moderaterna och Alliansen framhåller biobränsle som lösningen på flygets utsläpp fick M-politikern frågan om hon själv betalar de 300 kronor extra som flygbolaget BRA har som alternativ för att köpa till biobränsle inrikesresorna. Bolaget erbjuder alternativet på alla destinationer, de tankar då biobränsle för motsvarande summa vid nästa tankning, enligt deras hemsida.
Vilseledde om flyget
”Just nu går det inget flyg från där jag bor” svarade Maria Malmer Stenegard på frågan. Trots att hon enligt sitt eget svar i Dagens ETC alltså flyger varje vecka. Det finns också flertalet flygplatser i Skåne och Blekinge där flygbolaget erbjuder biobränslet.
Efter uttalandet har Maria Malmer Stenergard inte velat ställa upp på en ny intervju för att förklara sitt uttalande. Dagens ETC har sökt henne i mer än ett dygn utan att få något svar.
Världsnaturfondens samhällspolitiskt ansvarige Madeleine van der Veer reagerade på uttalandet och menar att det går stick i stäv med Moderaternas förslag att lösa flygets utsläpp.
– Hennes uttalande är otroligt förvånande med tanke på att hon själv i otaliga debatter har lyft fram att den här typen av informerade val är en stor möjlighet för konsumenterna. Då är det väldigt märkligt att Moderaternas främsta klimat-talesperson inte tar den möjligheten när hon faktiskt flyger, säger hon.
”Övertro på individen”
Att inte ens en höginkomsttagare som jobbar med klimatfrågor gör ett bättre klimatval visar att det finns en övertro på att individen ska kunna lösa de stora utmaningarna som vi står inför, menar hon.
– Det här visar att till och med de som är informerade inte gör de här valen. Det betyder att det här måste styras på en politisk nivå, vi kan inte lägga de här besluten på individen, säger Madeleine van der Veer.
Måste flyga mindre
Att införa en kvotplikt på inlandning av mer fönyelsebart flygbränsle, vilket både Alliansen och de rödgröna vill, kan vara en del av lösningen, menar Världsnaturfonden. Men slutligen är det samma konstaterande som vanligt som måste göras, säger Madeleine van der Veer.
– Vi flyger idag sju gånger så mycket som det globala snittet, och flyget ökat hela tiden – det är inte hållbart. Det räcker inte att gå över till biobränslen, det måste minska ändå. Inte ens 100 procent biobränsle kommer att sänka utsläppen så mycket som vi behöver, och dessutom så är inte biobränslen heller helt säkert hållbara.