M köpte annons med Hédi Fried – Judisk ungdom: ”Smaklöst”
Bild: Montage. Bilder: Naina Helén Jåma/TT
Dagens ETC
Via köpta annonser på Google har Moderaterna försökt få det att framstå som att partiledaren Ulf Kristersson inte brutit sitt löfte till 98-åriga förintelseöverlevaren Hédi Fried.
– Det är smaklöst att använda en förintelseöverlevare som ett slagträ i politiska debatten, säger Nina Tojzner, generalsekreterare för Judisk Ungdom.
När den då 94-åriga förintelseöverlevaren Hédi Fried träffade Ulf Kristersson inför valet 2018 lovade Moderatledaren att han aldrig skulle samarbeta med SD om Moderaterna skulle komma till makten.
– Han bedyrade att han aldrig, aldrig kommer gå med på något samröre med SD. Han lät mycket övertygande. Vi skildes åt i god vänskap, sade Fried i en lång intervju med Dagens Nyheter.
Men sökte man på Hédi Frieds namn på Google fram till nu på förmiddagen, då annonsen togs ner, så framstod det som att löftet inte alls brutits, trots att Kristersson och Moderaterna helt öppet gått ut med att de går till val tillsammans med Sverigedemokraterna. Det här uppmärksammades först av Inti Chavez Perez på Twitter.
Köpt länk på Google
Den första träffen vid en Google-sökning på ”Hédi Fried” var alltså till alldeles nyss en köpt länk till en SvD-artikel från 2019, där Hédi Fried framstår som att stödja Kristerssons uttalanden. Det framgick tydligt att detta finansierats av Moderaterna.
– Jag har inte sett det själv, men spontant tycker jag att det är väldigt problematiskt hur mycket man använder överlevande i sin egen politiska vinnings syfte, säger Nina Tojzner, generalsekreterare för Judisk Ungdom.
I den länkade SvD-artikeln, från 2019, säger Kristersson att han aldrig lovade henne att ”inte ha något slags samröre med SD” utan att det han lovade var att om Alliansen kom till makten vid valet så skulle de inte samarbeta med SD.
”Det är löftesbrott”
Nu, tre år senare, har M tydligt gått ut med just ett sådant samarbete med SD om de får bilda regering.
Handlar det inte om ett löftesbrott?
– Ja, vi är många som tycker det.
Hur ser du i stort på att en förintelseöverlevare används i köpta annonser i valrörelsen?
– Jag tycker det är smaklöst, säger Nina Tojzner.
Paul Hansen, Dagens Nyheter-fotografen som tog bilderna under mötet mellan Fried och Kristersson, hävdar alltjämt bestämt att Kristersson lovade henne att han ”aldrig aldrig aldrig skulle gå med på något samröre med SD”. Hansen kallar det för ett ”historiskt svek”.
– Spin är spin, även betald sådan, kommenterar Paul Hansen Moderaternas annons till Dagens ETC.
Dagens ETC har sökt Moderaterna för kommentarer, men Moderaternas pressavdelning säger till Aftonbladet:
– Det var ett beslut av en enskild medarbetare att köpa sökordet på Google. Det borde inte ha skett. Så fort vi blev uppmärksammade på detta så agerade vi omedelbart och stoppade det.