Det är lyx-epa som gäller för tonåringarna i Danderyd
Bild: Jenny Stjernström
Dagens ETC
Intresset för a-traktorer har vuxit explosionsartat i välbeställda Danderyds kommun utanför Stockholm. Ett fordon som får köras i högst 30 kilometer i timmen och som hittills främst förknippats med epa-dunkande ungdomar på glesbygden.
Dagens ETC åker till Danderyds gymnasium där en epa inte är en ovanlig 15-årspresent.
– Våra föräldrar kände nog lite grupptryck när de insåg att alla ens kompisar fått en bil, säger en 17-åring.
När skoldagen lider mot sitt slut börjar eleverna sippra ut ur dörrarna från Danderyds gymnasium utanför Stockholm. På den generösa parkeringen som hör till skolan står bilarna med röd trekant baktill tätt uppradade. Med bilnycklarna redo i händerna försvinner tonåringarna snabbt mot sina respektive fordon för att bege sig hemåt.
Scenen skvallrar om den epa-boom som skett i Danderyd på senare år. I fjol fanns det 191 registrerade a-traktorer i kommunen, jämfört med sju stycken 2012, enligt siffror från expertmyndigheten Trafikanalys. Det är 5,9 stycken a-traktorer per tusen invånare, näst flest i Stockholms län efter Norrtälje kommun.
Intresset har ökat särskilt kraftigt efter att nya regler infördes 2020 som gjorde det enklare att bygga om en modern vanlig bil till en a-traktor, eller epa, som det kallas i folkmun sedan gammalt.
För eleven Leon, 16 år, är det en omgjord BMW som gäller.
– Det är najs att ha bil, konstaterar han.
Ratar bussen
Likt flera av eleverna som Dagens ETC pratat med fick Leon bilen i 15-årspresent, vilket är åldersgränsen för att köra a-traktor.
– Först hade jag en moppe, sedan fick jag bilen. Nu står moppen ute på landet, berättar han.
Vännerna Reuben och Alexander, 16 år, har också varsin omgjord epa, båda av märket Audi. De förklarar att de främst använder bilen för att ta sig till och från skolan.
– Det är jobbigt att åka buss, då måste man hålla koll på tider och sånt, menar Reuben.
På helgerna använder killarna bilarna för att ”ströga”.
Vad innebär det?
– Man åker runt tillsammans, typ.
Raggar ni med bilen?
– Leon gör det, retas Alexander. Han körde fram till en tjej och så bytte de nummer och började snacka!
Satsar på mopedbil
Men det är inte alla elever som väljer epa-traktor som fordon. Vännerna Alice, Flora, Sara, Ebba och Ellen, alla 17 år, har istället satsat på varsin mopedbil. Ett fyrhjuligt fordon som får köras i max 45 kilometer i timmen, alltså något fortare än epa.
Tjejgänget går på Viktor Rydbergs gymnasium i Djursholm men har kört till Danderyds gymnasium för att köpa kakor i skolans kafeteria.
– Deras chocolate chip cookies är så goda!
Samtliga fem har en Ligier, det mest populära mopedbilsmärket i Sverige, som i nyskick kostar mellan 180 000 till 250 000 kronor. Även intresset för mopedbilar har ökat kraftigt på senare tid. Förra året fanns det 203 registrerade mopedbilar i Danderyds kommun, jämfört med endast 10 stycken 2012.
Tjejerna menar att de framför allt har bil för att kunna ta sig till skolan på ett smidigt sätt.
– Det är svårt att ta sig med buss till vårt gymnasium och på vintern kan man inte cykla.
Efter att ha haft bil i uppåt två år skulle det kännas svårt att klara sig utan den, tror de.
– Man märker hur beroende man blivit när något går sönder eller är fel, då är man typ strandsatt.
Däremot strögar de inte med bilarna, betonar vännerna.
– Fast man kan göra små roadtrips. Om man inte har någonting att göra kan man åka och ställa sig någonstans. Då lyssnar vi på Hooja, det är vårt guilty pleasure.
Utövar grupptryck
I och med att allt fler unga i deras omgivning har antingen a-traktor eller mopedbil var det relativt lätt att övertala föräldrarna om att få en egen, uppger tjejgänget.
– Våra föräldrar kände nog lite grupptryck när de insåg att alla ens kompisar fått en bil. Men det är också en säkerhetsfråga, de vill så klart att vi ska komma hem tryggt på kvällen.
Samtidigt ökar olyckorna i takt med att mopedbilar och epa-traktorer blivit en allt vanligare syn i trafiken. Försäkringsbolaget If har varnat för att just mopedbilar inte alls har samma krocksäkerhet som vanliga personbilar.
Tjejgänget från Viktor Rydbergs gymnasium känner sig dock trygga på vägarna.
– Man litar på de man åker med och att man har en bra körförmåga. Det är snarare så att man är mer orolig för andra förare runt omkring, att de ska köra på en.
Försöker samåka
På frågan om hur de ser på klimataspekten av bilägande har tjejerna blandade åsikter.
– Det tänker jag inte så mycket på, säger en av dem.
En annan i gänget påpekar att de försöker samåka i så stor utsträckning som möjligt och undviker att åka onödiga sträckor.
– Men det är klart, en fara är att man blir ganska bekväm och tar bilen även när man kanske inte egentligen behöver.
Vad ska ni göra med bilen när ni inte använder den längre?
– Vissa av oss har småsyskon som förmodligen kommer ärva bilen. Annars säljer man den vidare, det är många som vill köpa begagnat.
Parkeringskaoset
Håkan Seltén är lärare på Danderyds gymnasium. Han håller med om att förbindelserna till skolan inte är de bästa men misstänker att många elever tar bilen i onödan.
– I mitt tycke vore det bättre om eleverna cyklade eller åkte kollektivt, säger han.
Som lärare har han märkt av en specifik konsekvens av det ökade intresset för a-traktorer och mopedbilar.
– Det händer inte helt sällan att elever kommer för sent till första lektionen för att de har svårt att hitta parkering, upplyser Håkan Seltén.
Att parkeringssituationen vid skolan är svettig intygar eleven Gabriel, 16.
– Kommer man efter klockan nio på morgonen så är det kört, säger han.
Själv kör han en mopedbil som han ärvt av sin äldre syster.
– Jag använder bilen för att åka till skolan, träningen och när jag ska träffa polare.
Gabriel bor i Vallentuna kommun, norr om Danderyd, och tycker inte att det funkar att ta bussen.
– Då hinner jag inte i tid till plugget. Med bilen tar det ungefär 25 minuter, uppskattar han.
Hur bilåkande påverkat klimatet har han inte funderat särskilt mycket på.
– I dagsläget är det här det bästa alternativet som är tillgängligt för mig.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.