– För förskolan känns det svårare att dra några slutsatser än, men för grundskolans del är det tydligt att pengarna nu verkar gå åt rätt håll. När skolan var stadsdelarnas ansvar omfördelas pengarna så att det som egentligen skulle ha gått till skolan fick täcka upp för annat, säger Andrea Meiling, ordförande Lärarförbundet Göteborg.
Hon får medhåll av Gunnar Valinder, ordförande för Lärarnas riksförbund i Göteborg.
– Skolan har tidigare varit en budgetregulator. Nu är den inte det längre, och därmed får skolan mer resurser, säger han.
Finns samsyn
Förutom att skolans ekonomi har gynnats, menar de att det också finns flera andra fördelar. Framförallt har skolan blivit mer likvärdig.
– Organisationen har blivit mer enhetlig. Tidigare har man gjort på väldigt olika sätt. Bara en sådan sak som timplanerna, hur många timmar eleverna har av varje ämne och i vilken årskurs, har skilt sig åt i olika delar av staden. Nu finns det en samsyn, säger Gunnar Valinder.
Andrea Meiling menar också att det har blivit lättare att upptäcka brister, att se vad som inte fungerar.
– Nu är antalet chefer över rektorerna betydligt färre. Istället för att det finns en mängd chefer på stadsdelsnivå finns det nu ett fåtal mer centralt, som har mer övergripande koll. Det gör att det är lättare att till exempel upptäcka strukturer som inte är bra, säger hon.
Rörigt inledningsvis
Men samtidigt upplever både Andrea Meiling och Gunnar Valinder att den nya organisationen också har inneburit en del oklarheter.
– Det har blivit tydligt att olika stadsdelar har haft olika rutiner och kulturer, och det har gjort att det blivit rörigt, vems kultur ska gälla? Det kan till exempel handla om vad vi har för policydokument, att man räknat olika när det gäller hur mycket personal man har, sådana saker som vi nu måste synka, säger Andrea Meiling.
Syftet med att centralisera skola och förskola är just att få en större likvärdighet. Oavsett vilken stadsdel barnen bor i ska kvalitén på undervisningen vara densamma. Så har det tidigare inte varit, enligt lärarförbunden. Men efter en termin med den nya organisationen har de hopp om att det faktiskt kan bli så.
– I grunden känns det här väldigt positivt, vi ser redan att sammanhållningen har blivit bättre och det känns absolut som att skolan kommer att bli mer jämlik nu, säger Gunnar Valinder.