– Det är svårt att rekrytera lärare just nu men lärarbristen kommer hålla i sig. Därför måste vi hitta nya sätt att locka lärare, säger hon.
Anna-Kristina Jerlhag försöker till exempel att nå ut via sociala medier. Hon har ett -Twitterkonto där man kan följa vad som händer på skolan, och det senaste året har både hon och eleverna gjort filmer som ska få fler att vilja jobba på Långmosseskolan. I filmerna, som ligger på Youtube, berättar skolans elever och personal hur det är att gå och arbeta på skolan.
– Vi försöker visa upp vår verksamhet på sociala medier -eftersom det går mycket snabbare än att söka personal på platsbanken, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Ville testa något nytt”
Anna-Kristina Jerlhag försöker också att tänka på hur hon formulerar sina annonser. Eleverna på hennes skola har många olika modersmål men de väljer att lyfta fram att de är en internationell skola där lärarna har spännande och utmanande arbetsuppgifter.
– Det handlar mycket om hur man formulerar sig. Gårdsten är ett tufft område men vi försöker lyfta fram det som är roligt och bra, säger hon.
På Långmosseskolan går -ungefär 400 elever vilket gör -skolan till en av Göteborgs största lågstadieskolor. Tio procent av eleverna är nyanlända och de pratar över 20 språk. Det lockade bland annat läraren Mikael Olausson att söka jobb där.
– Jag har jobbat i skolor med helt andra elevunderlag tidigare men jag ville utmana mig själv och testa någonting nytt. Nu har jag jobbat ett år i förberedelseklasserna här och trivs väldigt bra, säger han.
En annan nyanställd lärare är Anna Johan Westerdahl. Det är hens första tjänst efter lärar-examen och hen sökte bara tjänster i områden som Angered och Bergsjön.
– För mig var det ett aktivt val att söka just hit. Jag ville jobba med språkutveckling och när jag fick en rundtur på skolan märkte jag att det var bra -stämning i klassrummen,-
säger Anna Johan Westerdahl.
Även för rektorn Anna-Kristina Jerlhag var den goda stämningen den största anledningen till att hon började jobba på Långmosseskolan.
– Jag har jobbat i andra områden förut men jag har aldrig upplevt den värme och kärlek som finns bland eleverna här, säger hon.
Motiverar med bra arbetsmiljö
De senaste åren har det varit mycket fokus på lärarlöner och hur man kan höja dem för att locka kompetenta lärare till utanförskapsområden. Men det är inte alltid som ett lönepåslag på några tusenlappar räcker för att motivera någon att byta arbetsplats. Därför försöker Anna-Kristina Jerlhag att locka med en bra arbetsmiljö.
– Själv skulle jag inte vilja vara ensam lärare i en klass med 27 elever även om jag fick 40 000 kronor i lön. Därför arbetar vi i arbetslag så att man aldrig är ensam utan hela tiden stöttar och hjälper varandra, -säger hon och förklarar att om lärarna har en bra arbetsmiljö får hon också lättare att rekrytera ny personal eftersom ryktet om en trivsam arbetsplats sprids snabbt till tidigare kollegor och klasskompisar.
Just nu söker hon två nya lärare och hon har fått ungefär tio sökande till varje plats. Hon låter också lärare som kommit hit från andra länder göra praktik på skolan så att de ska lära sig svenska och bli behöriga även här. Det kan också leda till anställningar i framtiden.
– Men även om vi har -sökande till våra tjänster känner vi såklart av lärarbristen. Det kommer antagligen att bli ännu svårare att rekrytera framöver, men det enda vi kan göra är att hitta nya sätt att locka hit lärare, säger Anna-Kristina Jerlhag.