Hon tror att de höjda nivåerna under 2016 kan bero på att väderförhållandena, kyla och mindre vind, har fångat kväveoxiderna i stadens dalgångar. En mild vinter och mycket blåst gör att kväveoxiderna lämnar marknivå där mätningarna görs och göteborgarna andas.
Göteborg är bara ett halvt mikrogram från att klara EU:s årskrav, men har en bra bit kvar ner till de svenska miljökvalitetsnormerna. Halter för dygnsvärdet får överstigas sju gånger per år, men i Gårda, som uppvisar högst värden, överstegs de svenska nivåerna 57 gånger under 2016.
– I Gårda ligger stationen precis vid motorvägen. Det är väldigt tydligt att det kommer från bilarna där, säger Helene Olofson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tunnlar och trafikleder
Siffran för Haga, som främst påverkas av trafiken i allén var 47. Även om det finns en svag trend som pekar på att nivåerna sjunkit över tid, så var halterna vid alla mätstationer högre 2016 jämfört med året innan.
De områden som är hårdast drabbade är inte helt oväntat de som ligger kring de största lederna och de stora tunnlarnas mynningar.
Den tunga trafiken, bestående huvudsakligen av lastbilar och en del bussar, är en väldigt tydlig utsläppskälla.
Men även kring hamnen där sjöfartens utsläpp ger sig tillkänna. Nationell och internationell står för hela 46 procent av utsläppen i Göteborg enligt Länsstyrelsens rapport. Vissa områden, som där det inte finns bostäder eller ytor som allmänheten inte har tillgång till, behöver inte miljökvalitetsnormen understigas.
Det fanns förhoppningar för några år sedan om att trängselskatten och tidigare åtgärder skulle minska mängden kväveoxid i luften, men när det nu står klart att så inte blev fallet så har Länsstyrelsen tillsammans med bland andra Göteborgs stad tagit fram en åtgärdsrapport om hur halterna ska sänkas. Eftersom det både finns kommunala och statliga vägar i Göteborg, så hamnar ansvaret för åtgärderna både lokalt och nationellt.
Nya miljözoner
Bland förslagen finns att två nya miljözoner ska införas, att regeringen ser över förmånsbeskattningen när det gäller avdrag för att pendla med bil, att trängselskatten baseras på hur mycket de tunga lastbilarna släpper ut, att andelen elbussar i kollektivtrafiken blir fler, att antalet laddstationer utökas och att arbetsgivare ges möjligheten att erbjuda leasingcyklar som skatte-förmån.
En del av de nationella kraven har redan tagits upp i tidigare rapporter. Nu är Göteborgs stad beroende av att även regeringen accepterar och genomför åtgärder för att normerna verkligen ska vara uppnåeliga.
– Den här normen skulle ha klarats för över tio år sedan. Om man ska klara det på kort sikt, Naturvårdsverket har tolkat det som inom två år, då måste det till väldigt kraftfulla åtgärder, även inom de statliga vägarna, säger Annika Svensson, luft-kvalitetsexpert på Länsstyrelsen i Västra Götalands län.
Länsstyrelsens åtgärdsrapport är just nu ute på samråd och om allt går som planerat så kan den godkännas innan året är slut.