Precis så, som en söndag, såg även utsläppsnivåerna ut från dagen. Göteborgs stads mätstationer i Gårda visar betydligt lägre nivåer än en vanlig vardag. Kvävedioxiden, vars nivåer är stadens största huvudbry när det gäller luftkvaliteten, hade en låg nivå hela dagen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Definitivt en ovanligt bra fredag. Det vi kan säga är att det är väldigt troligt att den relativt låga trafiken i någon utsträckning har påverkat, men vi kan inte säga hur stol andel som beror på den minskade trafiken och hur stor del som är vädret, säger Erik Svensson, miljöutredare på Göteborgs stads miljöförvaltning och förklarar att det på lång sikt är utsläppen som påverkar nivåerna, men att vädret är en stor faktor när det gäller dagsnivåer.
De toppar som vanligtvis kommer på grund av morgon- och eftermiddagstrafiken blev betydligt lägre än vanligt och kom inte ens i närheten av de kritiska nivåer som uppnåddes dagen innan och återigen nästa vardag efter, det vill säga igår. Erik Svensson berättar att förra årets fredagars dagliga genomsnitt varierade mellan fem och 51 mikrogram per kubikmeter luft. Samma värde för topp-mötesfredagen låg på fem mikrogram.
”Stor skillnad på halterna”
Om kvävedioxidnivåerna skulle ligga på samma nivå som under topp varje vardag året runt så skulle det inte längre vara ett problem för Göteborg att hålla sig inom miljökvalitetsnormerna för föroreningen.
– Då skulle definitivt luften bli bättre. Vi har inga siffror på hur mycket trafiken minskade, men det skulle göra väldigt stor skillnad på halterna av kvävedioxid i centrala stan, säger Erik Svensson.
Om utsläpp från fordonstrafiken minskade skulle det leda till att även hälsoproblemen minskade. Kvävedioxid leder bland annat till luftvägsproblem och det är de som redan har känsliga lungor som drabbas hårdast.
Skolor fick stänga
Under flera veckor före Europas höjdare skulle inta staden förberedde polisen, kollektivtrafiken och kommunen invånarna på att Göteborg skulle bli svårframkomlig under mötesdagen. Skolor, vårdcentraler och företag på flera håll valde att stänga sin verksamhet för en dag, inte bara på grund av avspärrningarna, utan även för att folk inte förväntades kunna ta sig fram till avsatta tider.
Även om målet inte var att minska mängden kvävedioxid i luften, utan att göra fredagen uthärdlig för göteborgarna, så blev det en välkommen konsekvens. Men vad var det som slutligen fick folk att låta bilen stå? ETC Göteborg ringde upp Maria Grahn, forskare inom energisystemanalys på Chalmers.
– Min uppfattning är att man blev skrämd från alla tänkbara håll. Att det kommer att vara så mycket kaos i stan att du inte kommer att komma fram, säger hon och förklarar att det inte bara var polisen, utan även arbetsgivare och rektorer som rekommenderade att folk skulle hålla sig hemma.
Det var det faktum att resandet skulle ta så mycket längre tid som Maria Grahn tror att folk tog till sig.
– Man blev rädd för att inte kunna genomföra det man tänkt göra under dagen. Att inte kunna ta sig till arbetet och missa flera timmar av sin produktiva tid. Det var ingen idé att göra sina ärenden, för man skulle ändå inte kunna komma fram till affären, säger hon.
Trafiken avgörande
Maria Grahn tror inte att det går att använda den här metoden särskilt ofta för att få folk att lämna bilen hemma, att gå ut med massiva varningar från flera olika håll, men hon tror att det är bra att lyfta som ett gott exempel på vad vi kan åstadkomma.
– Man kanske inte är medveten om att trafiken fortfarande gör att vi får för höga halter av hälsofarliga substanser i luften. Nu är det så tydligt, att trafiken är avgörande för luftkvaliteten, säger hon.
Lämna bilen till vardags
Förbud, som exempelvis miljözoner som sätter stopp för en typ av fordon, och ekonomiska styrmedel, som dyra parkeringsplatser och delvis även trängselskatt, är exempel på två andra sätt som används inom miljöarbete för att försöka få folk att lämna bilen hemma. Men även om det blev för krångligt och obekvämt att ta bilen och hitta parkering så skulle sannolikt fler lämna bilen hemma till vardags, tror Maria Grahn. Men ingen av dem har hittills haft samma omedelbara effekt som varningarna inför fredagen.
– Hur ofta kan man ha den här taktiken? Jag är inte säker på att det fungerar om man gör det ofta, det kanske bara går att göra en gång om året. Om man bara gör det för miljön så är det nog inte heller lika många som följer det, som när det gäller att man inte får ihop sin egen tid.