– Det allra viktigaste är valfrihet för de 339 som vill ha det. Jag är jätteglad för att så många vill ha det kommunala och att det funkar så pass bra, men jag är orolig för att inte kunna välja bort något om man inte trivs eller känner sig trygg. För mig är inte antalet det viktigaste utan själva möjligheten att kunna byta, säger Kristdemokraternas oppositionsråd David Lega.
Tror på ökning
Ett oklart politiskt läge och därmed en osäker framtid för LOV inom hemtjänsten pekar han ut som en av anledningarna till att intresset än så länge inte är större. Att som företag ansluta sig till systemet är förenat med kostnader, påpekar David Lega, och för att våga ta kostnaderna tror han att företag vill försäkra sig om långsiktighet för systemet.
– Jag tror det har väldigt mycket att göra med det osäkra läget där vi inte ens har en styrande budgetkoalition inför kommande mandatperiod. Vi vet att främst Vänsterpartiet motarbetade det här förra året med näbbar och klor, på ett sätt som var snudd på rättshaveristiskt, säger David Lega.
I stadsdelar, eller delar av stadsdelar, finns i dag få eller inga alternativ alls till den kommunala hemtjänsten.
– Jag tror inte att folk litar på att Göteborgs kommun och politiken vill ha LOV, det ser man inte än. Jag tror att man väntar på en långsiktig lösning där Alliansen förhoppningsvis tar över. Det finns en stor försiktighet knutet till de kostnader man har för att etablera sig i en ny stad. Jag tror att det blir en rejäl ökning när man ser en hållbarhet i att våga etablera sig i Göteborg, säger David Lega.
Vänsterpartiets Daniel Bernmar, som under den gångna mandatperioden haft rollen som äldrekommunalråd, menar att de krav som staden ställer gör att vissa privata aktörer söker sig bort.
– Att det är så få utförare är för att vi har ställt höga krav. Då finns inga stora vinstmarginaler och då kommer inte de stora vinstdrakarna hit, säger han.
V: LOV allt annat än succé
Precis som David Lega nämnde är Vänsterpartiet en av LOV-reformens hårdaste kritiker – partiet har bland annat varnat för att systemet påfrestar stadsdelarnas ekonomi. Att endast 339 personer valt ett alternativ till den kommunala hemtjänsten anser Daniel Bernmar vara ett misslyckande.
– Jag kan bara konstatera att LOV varit allt annat än en succé i Göteborg. Det går mycket långsamt uppåt, det finns väldigt få utförare, inga utförare täcker hela staden och vi har snarare problem med de utförare vi har vilket vi märker i de utvärderingar vi har gjort, säger Daniel Bernmar.
Mycket riktigt har staden genomfört utvärderingar av sex av sju företag och organisationer som anslöt sig till systemet vid start. Av de har endast ett företag – Aida, som redan i dag bedriver hemtjänst i kranskommunerna – klarat sig utan någon anmärkning. Hos alla de övriga har brister hittats, i olika allvarlighetsgrad. Hos ett av företagen har den verksamhetsansvarige inte varit på plats i tillräckligt hög utsträckning, hos andra finns brister i den fysiska arbetsmiljön för personalen eller bristfälliga arbetskläder. I flera fall har bristerna åtgärdats.
– Det är jättebra att vi har höga krav och att de skärper sig. Men med LOV är det också så att vi kan ställa högre krav på våra kommunala aktörer, bara det är ett skäl för att det var viktigt. Men givetvis ska folk leverera utifrån de krav som vi ställer, säger David Lega.