– De är väldigt viktiga. Kampanjsajter är inte ett nytt fenomen utan del av en strategi och taktik som väldigt många använder. De arbetar också med konceptet att bygga samman gatuaktivism med hemsidor och sociala medier som samverkar i en sorts symbios, säger Heléne Lööw, historiker vid Uppsala universitet som forskar om nazistiska och nationalistiska rörelser.
”Moraliskt dilemma”
För att en hemsida ska fungera behövs ett domännamn, revoltera.nu är ett exempel på ett sådant. Ett domännamn skaffar företag, organisationer och privatpersoner genom att köpa rätten till det via ett företag, webbhotell säljer vanligtvis domännamn.
Nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen, NMR, köper sina hos webbföretaget Loopia som också är en av de största aktörerna på marknaden. Hos Loopia finns såväl domännamnen nordfront.se, nordfront.nu, revoltera.nu och revoltera.se registrerade. Och de är registrerade av Nordiska Motståndsrörelsen vilket går att kontrollera genom stiftelsen IIS, det organ som kontrollerar domänen .se.
– Vi förstår och anser också själva att det finns ett både regelmässigt och moraliskt dilemma kring vilka webbsidor som bör tillåtas bli kunder hos ett webbhotell. Loopia följer svensk lag och våra villkor när det kommer till vilka slags webbsidor vi har som kunder. Loopia står för yttrandefrihet, att ingen är skyldig innan den dömts och för alla människors lika rättigheter. Vi tar tydligt avstånd mot webbsidor med innehåll som bryter mot lagen, skriver Jimmie Eriksson, vd på Loopia, i ett mejl när ETC Göteborg tar kontakt.
Ett domännamn som slutar på .se kostar 129 kronor hos Loopia, ett domännamn som slutar med .nu kostar 139 kronor.
– Det är innehållet på webbsidan som avgör om man får vara kund hos Loopia. Är materialet olagligt eller bryter mot våra villkor accepteras inte kunden, skriver Jimmie Eriksson.
Google bröt med nazistsajt
Efter händelserna i amerikanska Charlottesville i augusti bröt de båda webbföretagen Google och Godaddy med amerikanska nazistsajten Daily Stormer.
Det som blev droppen var när sajten publicerade en artikel som smutskastade den 32-åriga kvinna som dog efter att ha blivit påkörd av en bil som körde in i en folkmassa som samlats för att demonstrera mot högerextremister.
ETC Göteborg har ställt frågan om även Loopia skulle kunna välja att avsäga sig relationen till NMR, men inte fått något svar.
– Den amerikanska situationen är inte alltid direkt översättbar och just nu lite speciell. Det har ända sedan internet kom gjorts försök att släcka ned sajter, och det har hela tiden funnits diskussioner om var gränserna ska gå. Men det är i slutänden en fråga för företagen själva, de gör i regel affärsmässiga beslut, säger Heléne Lööw.