Rekryteringen pågår för fullt. Senast den 15 oktober ska Malmös nya förstelärare vara i tjänst. 240 har sökt tjänsterna och inom två veckor blir det klart vilka de 85 utvalda blir.
– Vi letar efter lärare som kan bidra till skolans utveckling och som kan handleda sina kollegor. Erfarenhet av språkutveckling är meriterande, men mest avgörande är de personliga förutsättningarna, säger grundskoledirektör Anders Malmquist.
Läraryrket ensamt
”Karriärtjänster” kallas den nya reform som ska höja statusen för läraryrket. Lärare ska kunna göra karriär och samtidigt vara kvar i yrket. På Johannesskolan i Malmö välkomnas reformen.
– Det är jättespännande, dels för den enskilde läraren och dels för hela arbetslaget. Det är bra för alla att några ges arbetstid till att fördjupa sig i det pedagogiska arbetet, säger Lasse Lundgren som tycker att läraryrket är alldeles för ensamt.
Vill få ris och ros
Han vill ha in kollegor i klassrummet för att kunna få hjälp att utveckla sin pedagogik.
– Idag finns ingen tid till sådant, säger han.
Kollegan Boel Gyllander håller med.
– Det är positivt att vi får någon att bolla idéer med och bli inspirerade av. Jag vill ha handfasta, praktiska råd, kunna få ros eller ris och hjälp att se nya saker, säger hon.
Även kommunalrådet Anders Rubin (S), med ansvar för Malmös skolor, har höga förhoppningar.
– Lärare framhåller ofta att tid tas från pedagogiken och läggs på allt möjligt annat. Nu kan någon eller några i arbetslaget fokusera bara på det, säger han.
En dag i veckan
Önskningarna är många, men frågan är hur mycket de blivande förstelärarna egentligen kommer att hinna med. En dag i veckan avsätts till den pedagogiska utvecklingen, resterande tid går till ordinarie undervisning. Lasse Lundgren på Johannesskolan tycker att det låter lite.
– Min enda farhåga är att de inte kommer hinna med så mycket i alla fall, säger han.
Grundskoledirektör Anders Malmquist förstår oron, men säger att Malmö stad försökt att förebygga problemet.
– Staten finansierar bara lönepåslaget, annars finns det inga extra pengar i reformen. Malmö stad skjuter ändå till pengar för att kunna frigöra en dag i veckan. Det är inte mycket, men mer än ingenting. En del kommuner skjuter inte till något alls, säger han.
– Det finns alltid en risk att ambitionsnivån läggs för högt i sådana här projekt. Det återstår att se hur det blir, säger kommunalrådet Anders Rubin.
Gemensamt nätverk
Fördelningen av förstelärarna är gjord både efter skolornas storlek och efter deras behov. Grundskolor med minst 20 anställda lärare får en förstelärare, medan skolor med över 40 lärare får två. Därutöver kommer vissa mindre skolor att få två förstelärare på grund av att de ligger i socialt utsatta områden. Förutom arbetet på den enskilda skolan kommer ett nätverk att byggas i vilket alla stadens förstelärare ska ingå. Det gemensamma målet blir att höja resultaten i Malmös skolor.
– Det finns en stor grupp elever som inte klarar skolan. Gruppen finns i hela Sverige, men är större i Malmö. Och det är lärarna som kan skapa förändring. Hur vi politiker än rattar på nämndsnivå är det inte vi som står där ute och undervisar eleverna, säger Anders Rubin.