”Vår bedömning är att arbetsgivaren i nuläget har vidtagit tillräckliga åtgärder för att ensamarbete ska kunna ske på ett säkert sätt för personalen.” skriver Arbetsmiljöverkets sektionschef Anette Wendel i ett mejl till Dagens ETC.
De fackliga organisationerna riktar skarp kritik mot verkets beslut.
– Jag är besviken men inte förvånad. För personalen är det ett enormt bakslag. Vi la inte det här stoppet för att det är skoj, utan för att det fanns ett behov av det. Att Arbetsmiljöverket har gjort bedömningen att MTR har gjort det som krävs är bekymmersamt, menar säger Tomas Fröstberg, regionalt skyddsombud på fackförbundet ST.
”Om inte sjukdomar, strejk och skyddsstopp räcker för att förklara hur vi mår, hur ska vi då få MTR att förstå allvaret i det här?”
Beslutet går att överklaga till förvaltningsrätten, något som både ST och Seko lok överväger.
Flera tågförare som Dagens ETC pratat med vittnar om att de har känt sig hoppfulla under tiden som skyddsstoppet var aktivt, då tågen alltså kördes med tågvärdar under tre dagar. De har svårt att förstå Arbetsmiljöverkets beslut.
– Om inte sjukdomar, strejk och skyddsstopp räcker för att förklara hur vi mår, hur ska vi då få MTR att förstå allvaret i det här? säger en lokförare, som vill vara anonym.
En annan förare lyfter fram säkerhetsaspekterna.
– Jag vet om att det finns en risk att jag en dag kommer att köra på någon. Oron att drabbas av det utan stödet tågvärden ger oss gör mig skräckslagen. Jag kommer att ta livet av någon och MTR förväntar sig att jag ska ha sans att ha ansvar för 1 800 människor medan jag väntar på hjälp som kan ta en timme?
En tredje förare, som också önskar vara anonym, säger så här:
– MTR är bra på att övertyga. Det är oftast tomma ord. Ingen av de chefer som anställts sen MTR tog över har någon som helst järnvägsbakgrund. Förmodligen är det en medveten strategi, eftersom ingen riktig ”järnvägare” hade ställt upp på dessa planer.
MTR: ”Tryggt och säkert”
Från MTR:s sida välkomnar man det hävda skyddsstoppet.
– Vi tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket delar vår bedömning. Vi har hela tiden varit övertygade om att vår lösning innebär en trygg och säker trafik för både medarbetare och resenärer, säger företagets kommunikationschef Niklas Ekström.
Nils Westberg Ahlmark är engagerad i nätverket Rör inte min tågvärd, som i flera år har opinionsbildat mot MTR:s beslut. Han menar att beskedet från Arbetsmiljöverket är ett steg bakåt, men att det är en bedömning verket gör i nuläget.
– Beslutet kan överklagas till domstol, så processen är fortfarande levande. Vi lokförare värnar den svenska järnvägsmodellen – högsta säkerhet ska gälla. Sista ordet är inte sagt, säger han.
Frågan blir också högaktuell i och med att kollektivavtalet på området bara sträcker sig till 30 april.
”Vi kommer inte släppa det här utan fortsätter kämpa för ett förbud mot ensambemanning i avtalsrörelsen som nu går in i sitt slutskede. Vi hoppas få ett stopp på det här innan en stor olycka sker”, skriver Melissa Svenhard, vice ordförande i Seko lok pendeln, i en kommentar till Dagens ETC.