– Jag har skulder och har inte råd att gå om en lång lärarutbildning från början. Men om jag fick möjlighet att komplettera upp betygen skulle jag kunna kalla mig för lärare i Sverige.
”Jag gjorde skillnad”
Hewa flydde från Kirkuk i Iraks norra kurdiska delar 2002. Då hade han jobbat som motsvarigheten till mellanstadielärare i elva år, och som kurator i fem år. Det ena var en förutsättning för det andra – för att få utbilda sig till skolkurator krävdes lärarvana.
– Det var ett nytt yrke, och det fanns inte många kuratorer i Irak. Men jag gjorde skillnad. Lärarna kunde inte prata med alla, men eleverna kunde komma till mig.
– I en stökig klass kunde jag ta var och en åt sidan och fråga hur det stod till, hur de hade det hemma, om de hade svårigheter i skolan och vad de behövde hjälp med, förklarar Hewa Abas Ali.
När han gjorde sin praktik på en skola i Bagdad förundrades rektorn över att eleverna i en klass som tidigare hade vägrat att lyssna och sitta still, plötsligt började intressera sig för undervisningen igen.
Men han upplevde också frustration i yrket. Efter några år började Saddam Husseins Baathparti försöka använda hans position för att påverka elever politiskt.
– De kunde be mig att säga åt eleverna att gå på deras möten efter skolan. Jag sade som det var, att det inte var mitt jobb som kurator. Men det blev mer och mer påtryckningar.
De växande etniska och politiska motsättningarna i Kirkuk gjorde till slut tillvaron otrygg för Hewa, som flydde och sökte asyl i Sverige. Ett år senare störtades Saddam Hussein och USA:s långa ockupation av Irak inleddes. I dag beskriver Hewa Irak som ett land splittrat mellan ett 50-tal olika Saddam-gestalter, där tillvaron är ännu mer otrygg än då han lämnade landet.
När han kom till Sverige hamnade han i Linköping och fick börja med att städa på en hamburgerrestaurang. Sedan ordnade kommunen ett så kallat plusjobb som lärarassistent och senare som assisterande fritidsledare. Men när tiden för jobben hade löpt ut efter två år återgick han till att städa igen. Efter att han flyttat till Uppsala städade han länge åt en upphandlad städfirma på Akademiska sjukhuset, men bara några månader efter att han hade fått fast jobb där löpte firmans kontrakt med sjukhuset ut och han hänvisades återigen till timvikariat.
Hewa tror att han skulle kunna tillföra mer som pedagog, till exempel som hemspråkslärare i arabiska eller som lärare eller ledare på något av de boende för nyanlända unga som nu behöver arabiskspråkig personal. Men han upplever att ingen riktigt kan hjälpa honom att få sina kunskaper värderade.
– Just nu är jag sjukskriven för jag skadade ryggen vid en storstädning. Kanske får jag jobba på Samhall.
Svårt få tag på betygsdokument
Hewa är beredd att komplettera en del kurser för att verka som lärare i Sverige. Men utan betygsdokumenten går det inte. Och att få tag på dem är svårt.
– Min bror som bor kvar i Kirkuk erbjöd sig att hämta dem åt mig, men universitetet i Bagdad har ändrat sina rutiner och man får bara hämta ut betygen personligen nu, säger Hewa, som befarar att han kan bli dödad om han åker till Bagdad.
– Mellan Bagdad och Kirkuk finns det olika grupperingar som kontrollerar området, bland annat IS. Även Bagdad är osäkert.