Klockan är tio över ett den sjunde oktober 2011. Det är en optimistisk Jonas Karlsson (S) som berättar om hur tåg snart ska rulla mellan Nora och Laxå. Länspendeln ska bli den största kollektivsatsningen någonsin i länet och halvera restiden mellan Örebro och Nora. Det är framgångarna med de regionala tågen från Lindesberg som har fött tankarna på en ny länspendel. Resenärerna ska få kortare resor och klimatet färre utsläpp är det tänkt.
– En länspendel kommer att bidra till jobb och utveckling för hela länet. Något som alla kommer att tjäna på, säger Jonas Karlsson (S).
Mats Gunnarsson, (MP) för dagen klädd i kavaj är även han begeistrad och under presskonferensen beskriver han hur en länspendel ska bli ett lyft för klimatet och en stor förbättring för mindre orter i länet.
Prislappen för stor
Men tågdrömmen har en stor prislapp visar det sig. Olika stor beroende på vem som utreder. Först råder en stor optimism. Nora kommun satsar runt tolv miljoner på ett resecentrum och inhyrda konsulter gör kalkyler.
Pyspunkan smyger sig närmre. Trafikverket gör en förstudie. Samhällsplanerare på verket anser att den gamla museijärnvägen är för dålig. Den klarar inte både persontrafik och en eventuell godstrafik och enligt deras beräkningar krävs ett nybygge på sträckan. Det skulle kosta 600 miljoner och det är inte en investering som Trafikverket vill göra.
– Det är inget vi kan ställa oss bakom. Vi måste använda pengarna bättre. Det är för få som reser på den här sträckan och därför är det för dyrt att satsa på tågtrafik, säger Christian Mineur, samhällsplanerare på Trafikverket region öst.
Det betyder att nu finns inte länspendeln med i den nationella planen för infrastruktur. Och ingenting kommer att hända från statligt håll de närmaste tolv åren.
– Ur vårt perspektiv kommer det att dröja ännu längre, kanske om 30 år, säger Christian Mineur.
Vill länet ha en pendel får man alltså bekosta den själv. Det görs ytterligare en utredning som är klar 2013. Den visar att det skulle kosta 350 miljoner om man vill ha vanliga persontåg på sträckan. En summa som länet skulle få stå för själv.
– Kostnaden var större än vad vi trodde från början. Och det är tydligt att vi inte får något statligt stöd Jag skulle jättegärna ha velat klippa ett band och inviga länspendeln redan nu, men det har tyvärr inte gått att genomföra. Men jag ger inte upp, jag kommer att fortsätta att kämpa för en länspendel, säger Jonas Karlsson (S).
Fast Jonas Karlsson kandiderar inte ens i valet den 14:e september. Och i den nuvarande regionala länsplanen är tågtrafiken endast omnämnd. Det finns inga medel avsatta för en länspendel.
–Begreppet lever. Vi har fortfarande ambitionen, säger Irén Lejegren (S), regionstyrelsens ordförande och ordförande i Nämnden för tillväxt, kultur och bildning på landstinget.
Men varken hon eller Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) som är ordförande i landstingsstyrelsen har några tydliga löften till väljarna.
– Vi har inte gett upp länspendeln. Det här är viktigt för många parter, men vi vill att staten ska vara med och betala, och vi har ännu inte lyckats övertyga statliga myndigheter att det här är en sträcka som man borde satsa på, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.
Och oppositionspolitikern Ola Karlsson (M) tror inte alls på projektet längre.
– Jag har svårt att se att det finns utrymme för att investera i en länspendel. Det är bättre att satsa på snabba bussar, säger han.