”Svenska villkor ska gälla för den som arbetar i Sverige, oavsett vilket land företagets ägare sitter i. Efter flera års försök är det dock tydligt att företaget inte är intresserade av att nå en lösning. Vi ser därför att den enda vägen framåt nu är konflikt”, skrev IF Metalls ordförande Marie Nilsson och avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä i en debattartikeln i Aftonbladet den 27 oktober.
Sedan dess har strejken eskalerat. De som berörs i första hand, de cirka 130 personer som arbetar på Teslas svenska verkstäder, har nu fått sällskap av hundratals fler. Det efter att IF Metall utökat strejken så att även andra verkstäder som arbetar med Tesla-bilar blockeras. Dessutom har flera andra fackförbund varslat om sympatiåtgärder. I Sveriges största hamnar har Transportarbetareförbundet redan sett till att Teslas bilar inte får lastas och lossas.
– Tesla utmanar hela den svenska modellen. Vi ser den här frågan som så viktig att det kändes självklart med sympatiåtgärder, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet.
Vägrar städa
På fredag ska förbundet utöka blockaden så att den omfattar alla svenska hamnar. Då har även Elektrikerna och Fastighetsförbundet sagt att de ska gå ut i strejk. Elektrikernas medlemmar ska inte få utföra service och installation av laddstolpar, och städarna i Fastighetsförbundet ska sluta städa Teslas lokaler. Veckan efter kan dessutom Målarna och fackförbundet ST gå ut i sympatistrejk – inga Teslor ska kunna lackeras, och inga brev delas ut på Teslaverkstäderna.
Det är på det sättet vi kan sätta press på företaget.
Susanna Gideonsson, ordförande för LO, menar att sympatistrejkerna är nödvändiga.
– Det är på det sättet vi kan sätta press på företaget. Det handlar om att visa att vi inte accepterar att de inte följer spelreglerna. Ska man verka på den svenska marknaden får man också teckna kollektivavtal, säger hon till Dagens ETC.
Det här är jätteovanligt. Vi har nästan inga konflikter i Sverige.
Redan nu är omfattningen av konflikten smått unik med svenska mått mätt. IF Metall går sällan ut i strejk, och något motsvarande har inte skett i Sverige på decennier, säger Christer Thörnqvist, strejkforskare och docent i arbetsvetenskap vid högskolan i Skövde.
– Det här är jätteovanligt. Vi har nästan inga konflikter i Sverige. Den senaste som kan jämföras med den här är när leksaksaffären Toys R Us vägrade kollektivavtal i mitten av 90-talet och var i konflikt med Handels. Då var det också flera andra som gick ut i sympatistrejk, säger han.
Fackfientlig kultur
Att det här sker är ändå inte särskilt överraskande enligt Christer Thörnqvist. För det handlar om mer än att verkstadsarbetare står utan kollektivavtal. För den ena sidan handlar det om att försvara den svenska modellen, för den andra om att värna sitt självbestämmande. Tesla är ett multinationellt jättebolag, vana vid den amerikanska marknadens spelregler. Det innebär att misstänksamheten mot fackförbunden är stor, och tron på att de själva bestämmer reglerna självklar. Kollektivavtal är inte en del av Teslas företagskultur. Viljan att rätta sig efter den svenska modellen, den som har styrt arbetsmarknaden här i över 80 år, är liten, tror Christer Thörnqvist.
– Tesla tänker väldigt amerikanskt. Även om de vet att kollektivavtal är extremt styrande i Sverige, och även inom EU på ett helt annat sätt än i USA, så vill de inte behöva anpassa sig. Delvis handlar det nog om en rädsla att pressen då skulle öka från andra länder. Tecknar de kollektivavtal i Sverige, ökar trycket från länder i central- och sydeuropa. Den svenska marknaden är kanske inte så viktig för Tesla, men den europeiska är det absolut.
Även den svenska fackföreningsrörelsen ser utgången att i konflikten kan få stor betydelse. Kan ett bolag som Tesla välja bort kollektivavtal är risken att fler följer efter.
– Det handlar om att antingen ska vi ha den svenska modellen, eller så ska vi det inte, säger Susanna Gideonsson.
Måste ta fighten
Tommy Wreeth håller med. Teslas kan inte själva få bestämma villkoren.
– En sådan här fight måste man ta, och man måste vinna den, annars blir det hål i systemet. Om ett av världens högst värderade företag kan strunta i kollektivavtal, varför skulle då svenska storbolag teckna avtal? Utgången i den här konflikten kommer att bli jätteviktig, säger han.
En sådan här fight måste man ta, och man måste vinna den.
Tesla själva har hittills varit så gott som osynliga i debatten. I en skriftlig kommentar till TT säger de dock att ”det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder”. De menar också att de redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar.
Enligt Christer Thörnqvist vill Tesla få det till att handla om löner. Men den svenska modellen är mycket mer än så. Att göra som i Tyskland – där lönerna höjdes efter protester från fabriksanställda – är inte en lösning. För kollektivavtal handlar om betydligt mer än löner.
– Utan avtal får de lättare att säga upp personal, eller att flytta runt dem på olika ställen. Det är framförallt det som gör att Tesla kan tjäna på det ekonomiskt. De företag som sköter sig när det gäller att sluta kollektivavtal får ett sämre konkurrensläge, säger Christer Thörnqvist.
Kan strejka i 500 år
För tillfället pågår inga förhandlingar alls mellan Tesla och IF Metall. Förutom att påpeka att de redan har bra avtal hänvisar Tesla till sin koncernpolicy från huvudkontoret i USA som säger att de inte ska teckna kollektivavtal någonstans i världen.
Men samtidigt ansluter allt fler till strejken, och IF Metall är tydliga med att de inte tänker ge efter. I måndags meddelade förbundet att de höjer strejkersättningen till 130 procent av lönen för de som deltar i strejken, och Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall, säger till tidningen Arbetaren att ”strejkkassan räcker i ungefär 500 år”.
Susanna Gideonsson är bestämd även hon. Som hon ser det finns det bara en utgång i konflikten.
– Tesla kommer teckna kollektivavtal. Gör dom det inte i befintligt bolag får de ombilda sig och skapa ett nytt bolag som tecknar avtal här i Sverige. Några andra alternativ finns inte.