BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men just nu är den kortaste vägen mellan de båda hållplatserna avskuren – i stället uppmanas de som vill byta att gå en annan väg, som innebär längre tid för att byta. Många väljer dock att strunta i den uppmaningen – och i stället gena längs spårvagnsspåren. Vilket är förenat med livsfara för den som genar, men det är också ett arbetsmiljöproblem för spårvagnsförarna.
– Det här är en del i förarnas vardag, så att vara uppmärksam på det är något som sitter i ryggmärgen. Men samtidigt är det jobbigt när det blir sådana platser som nu vid Gamlestadstorget, där det byggs och inte respekteras av gående, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs spårvägar.
Öppna spår
I Göteborgs innerstad är situationen sådan att det generellt är öppna spår, på de flesta håll kan människor korsa spåren obehindrat. Men vid Gamlestadstorget ansluter också snabbspåret mellan Centralstationen och Gamlestaden, vilket gör att spårvagnarna kan köra fortare.
– Det är en del av spåret som är inhägnat, där det är egen banvall och där man kan köra i högre hastigheter, säger Annette Johansson.
På sin Facebooksida har Västtrafik nyligen publicerat en video som tar upp problemen med spårspring vid Gamlestadstorget.
– På Gamlestadstorget har vi problem med spårspring och det är något vi behöver upplysa allmänheten om eftersom det är livsfarligt att beträda spåren i vissa områden, säger Mimmi Mickelsen från trafikkontoret i videon.
Ser över vägar
Trafikkontoret ska nu arbeta med att se över vägarna i området och även informationen till allmänheten, säger Mimmi Mickelsen i inlägget. Nästa sommar är tanken att området ska öppnas upp igen så att det blir lättare att ta sig fram.
Göteborgs spårvägar samlar in händelserapporter och skickar dem vidare till trafikkontoret, som underlag för arbeten och utveckling av spåren och byggarbeten.
– Våra förare och trafikledare rapporterar händelser och tillbud som rapporteras och lämnas vidare till trafikkontoret som ansvarar för utveckling av spåren, säger Annette Johansson
På flera platser har man också arbetat med olika typer av hinder, som ska få ner spårspringet.
– På senare år har man jobbat mycket med staket mellan spåren vid hållplatser och man sätter också upp refuger och kantsten. Det finns en mängd åtgärder för att förebygga, säger Annette Johansson.