Tilldelades förra årets greenwashpris av föreningen Jordens vänner för att felaktigt ha fått det att se ut som att utsläppen från flyget minskar, när utsläppen från svenskarnas flygande tvärtom har ökat sedan decennier tillbaka. Svenskt Flyg motsatte sig också aktivt den föreslagna flygskatten.
2016
Miljöpartiets partistyrelse
Tilldelades Jordens vänners greenwashpris med motiveringen att de bröt sitt vallöfte att verka för att Vattenfalls kolkraftsverksamhet skulle avvecklas. De fick också kritik för att ha hyllat Parisavtalet, som enligt Jordens vänner helt saknar konkreta beslut och bindande formuleringar för hur klimatet ska räddas.
2015
Volkswagen
Den stora utsläppsbluffen upptäcktes av USA:s miljömyndighet och handlade i korthet om att biljätten hade manipulerat utsläppstester. Bilarna släppte helt enkelt ut mer miljöfarliga utsläpp än vad som angavs i testerna.
2014
Trafikverket och Förbifart Stockholm
Förbifart Stockholm kommer att leda till mer biltrafik och fler köer samt strider mot de transportpolitiska målen om god tillgänglighet, hävdade Jordens vänner, som försåg dem med det årets greenwashpris.
2013
AP-fonderna
Tilldelades Jordens vänners greenwashpris för att investeringarna i oljebolag bryter mot de riktlinjer de lovat följa.
2012
Stora Enso
2012 kritiserades Stora Enso för att bolaget marknadsfört sig som ett miljövänligt företag som främjat biologiskt mångfald trots att det tidigare dömts för miljöbrott i Brasilien. Stora Enso hade också kritiserats för miljö- och människorrättskränkningar i samband med sin etablering i Kina.
2011
MQ
Klädkedjan fälldes hos reklamombudsmannen på grund av obefogade miljöpåståenden. I en reklam skrev MQ att ”Mer kvalitet gör att din garderob, dina pengar och planeten håller längre”. Falsk marknadsföring, enligt Reklamombudsmannen.
2010
Eon
Energibolaget anklagades för falsk marknadsföring i sin välspridda reklam för biogas, där uttrycket ”grönare” bland annat användes.
2009
Vattenfall
Energiföretaget Vattenfall utsågs till världens värsta greenwash-företag i den internationella Climate Greenwash Awards 2009. Skälet? Företaget marknadsförde sig självt som ett föredöme i miljösammanhang, trots att det fortsatte att använda kolkraft, kärnkraft och så kallade pseudolösningar.