– Om det blir enkelt att ha elbil i Linde så kan det öka attraktiviteten för kommunen. Det bidrar till flera besökare och kanske att fler familjer flyttar hit, säger Jens Isemo.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Örebro län är ju i dag ett av Sveriges sämsta län att ha elbil i. Det vill vi ändra på, fortsätter han.
Snabbare laddning
De nuvarande sex laddstationerna kommer att bytas ut till så kallade semiladdare som har ungefär dubbelt så hög kapacitet som dagens stationer. Till dessa kommer sex nya med samma styrka.
– Jämfört med laddstationerna vi har i dag så tar det ungefär hälften så lång tid att ladda batteriet med en semiladdare, säger Mikael Larsson som är affärsområdeschef för värme och elhandel på Linde energi.
–Dessutom kommer vi att sätta upp en laddstolpe vid resecentrum i Frövi, fortsätter han.
Tryggheten viktig
Förutom dessa ska även en stolpe med extra mycket kapacitet sättas upp så att bilisterna på riksväg 50 kan snabbladda innan de passerar Lindesberg.
– Den kommer att hamna nära första rondellen vid mellersta infarten till Lindesberg. Vid den kan de som till exempel är på väg upp till Sälen köra in och snabbt ladda sina batterier så att de kommer fram, säger Jens Isemo.
Han förklarar att för att elbilen ska bli ett intressant alternativ för flertalet så måste förarna känna sig trygga i att de inte blir stående längs vägen. Förutom vetskapen om att det finns laddstationer så måste dessa också vara tillgängliga för förarna.
– Där är inte utvecklingen riktigt framme än. Olika bolag har olika system som gör dem tillgängliga för bara deras kunder ungefär som vi i Linde energi i dag. Det går till exempel inte att ladda med ett Visakort. Vi kommer att ansluta till ett kortsystem med laddningsmöjligheter runt om i Sverige, från söder upp till och med Östersund, Åre och Storlien. Det fungerar ungefär som ett mobilkort, men i stället för olika upplägg beroende på hur mycket man talar i telefon så finns det olika kontantkort eller abonnemang beroende på hur mycket man kör, säger Mikael Larsson.
Olika behov
Jens Isemo tycker inte att Sverige har något annat val än att satsa på elbilar.
– Vi måste få ner förbrukningen av de fossila bränslena. Vad det gäller värme och elproduktion så är de ju nästan helt borta. Men inom transportsektorn förbrukar vi motsvarande 75 terawatttimmar fossil energi, säger han.
75 terawattimmar kan omräknas till 750 miljoner liter olja. Enligt Trafikverket kommer cirka 30 procent av de totala koldioxidutsläppen i Sverige från vägtransportsektorn, klimatet far illa om ingenting görs.
– För att elbilen ska slå stort måste två villkor uppfyllas förutom priset. Det måste finnas en bil som passar var och ens behov. En barnfamilj har inte samma behov som en medelålders ensamstående, säger, Mikael Larsson.
– Dessutom måste den som väljer en elbil känna sig trygg bakom ratten, vara övertygad att det finns laddmöjligheter för bilen, fortsätter han.
Handlare, arbetsgivare och hyresvärdar
Det är framför allt genom det sistnämnda som hela samhället kan göra en stor insats, menar Jens Isemo.
– Det gäller inte bara vi som elbolag eller Lindesberg som kommun. Även handlare kan göra sig attraktiva genom att erbjuda laddningsmöjligheter när kunder är inne och handlar. Arbetsgivare kan locka till sig attraktiv arbetskraft genom att ha laddstationer så att anställda kan ladda sina bilar medan de jobbar. Och inte minst hyresvärdar med samma möjlighet kommer att få det lättare att hitta hyresgäster, säger han.
– Men elbilshjulen har börjat rulla och vi i Lindesberg ska vara en del av den utvecklingen, fortsätter Jens Isemo.
Fotnot: På www.lindeenergi.se finns en karta på var nuvarande laddstationer finns. Där är även bolagets stationer i Nora, Ljusnarsberg och Ställberg utsatta. I Hällefors finns en laddstolpe vid Formens hus som drivs av ett annat bolag.