– Det som skiljer oss från ”vanlig” teater är det enormt spektakulära och att få jobba med både dans, musikal och opera är väldigt speciellt, säger hon medan hon botaniserar i de många lådorna i vindens arkivhyllor.
Hon är produktionsansvarig inför höstens kommande 67 föreställningar av musikalen Crazy for you. Det innebär att hon tillsammans med scenograf och kostymtecknare noggrant planerar hur karaktärerna ska se ut, och inte minst hur de snabbt ska kunna förändras mellan scenerna.
Tidskrävande arbete
Det tar 40 till 50 timmar att tillverka en peruk och alla detaljer måste stämma med den konstnärliga visionen. På hennes arbetsbord står två nya peruker som skapats inför hösten, en ljus som ska se ut som att det är sångarens riktiga hår och en mörk med tillhörande skägg och mustasch.
Är det ännu så att goda karaktärer oftare får ljust hår och onda karaktärer mörkare?
– Det är klart att generella fördomar förstärks och man försöker framhäva det som är karaktäristiskt. Men om man inte får ihop det goda och det onda på rätt sätt kan det bli rasistiskt, säger hon.
Kostymtecknarna bestämmer
Utseendet avgörs av kostymtecknarna och i en pärm över bänken förvarar Lill Dahlgren skisser och inspirationsbilder hon får till sig inför karaktärsbyggandet.
– Hår kan ju vara i tusentals olika former och ibland kan jag tycka att jag gjort precis som på skissen, men de tycker ändå att det saknas något. Fast de flesta är lätta att jobba med, säger hon.
Asiatiskt hår är mest hållbart och Lill Dahlgren vänder ut och in på en peruk för att visa hur håren sitter i en tunn duk. Det mänskliga håret köps in i 20, 40 eller 80 centimeters längder i olika kulörer. Då det behövs kör på scen återvinns ofta peruker från de många lådorna på vinden. För dansarna gäller det oftare att jobba med att frisera och eventuellt förlänga deras eget hår, peruker riskerar att ramla av.
Allt kommer till användning
Lill Dahlgren är en av fyra som kommer göra peruker och masker till Crazy for you. Operan presenterar en rad uppsättningar i höst och det är full aktivitet i huset. Alldeles bakom väggen gör Discovery Channel ett inslag och en mobil börjar ringa med Jussi Björlings ”Till havs” som ringsignal. Ett par av Lill Dahlgrens kollegor arbetar med att tillverka masker och någon varnar för sylvassa verktyg på en bänk. Nära nog inga material är otänkbara.
– Jag är ju perukmakare i botten och tycker om att pröva nya saker. Speciellt om någon säger ”Ska du verkligen göra sådär?” Ja. Då får man hoppas att det håller så man inte sitter med skägget i brevlådan och det inte fungerar sedan, säger Lill Dahlgren och ler.
Sminket kan involvera till exempel nya näsor och öron och en del av hantverket är snarast att likna vid det som kallas ”special effects” inom filmens värld. En karaktär kan behöva byta utseende på 30 sekunder och då duger det inte med traditionella idéer.
– Vi samarbetar med påklädarna bakom scenen och det gäller att man har ett bra samarbete. I stället för att krångla med knappar så kan man sätta kardborreknäppningar på kläderna och i stället för att limma perukerna kan man tejpa fast dem, säger Lill Dahlgren.
Innan det är dags för de sista veckorna före höstens premiär ska hon ha lite semester. Fast jobbet finns med även på fritiden.
– Jag går ofta på Stadsteatern och då tittar jag också alltid på håret. Och framför allt tittar man alltid på hår på tv – om de har peruk eller ej.