Enligt en rapport från Boverket är knappt 47% av barnen i Bergsjön trångbodda.
– Vi ser eleverna komma trötta och sömniga när de inte har fått sova sina timmar eller äta frukost i lugn och ro. De kan inte prioritera skolarbetet och har svårt att fokusera, säger han.
Frågan diskuteras ofta bland lärare och kuratorer.
– Vi har världens bästa elever men de har inte de bästa förutsättningarna när det gäller boende och de basala behoven – att vila sig, sova gott, äta frukost och göra läxor hemma i lugn och ro. I dag hänger många av våra ungdomar på gator och torg i stället. De har ingen frid någonstans, säger Monzer El-Sabini.
Papperslösa och nyanlända
Tillsammans med kuratorerna gör han i bland hembesök hos familjerna i området.
– Vi har papperslösa som flyttar från ena stället till det andra, vi har gömda som inte ens har några kläder och vi har 160 nyanlända elever, många med traumaproblem efter krig och flykt. De här människorna har det inte lugnt hemma, säger Monzer El-Sabini.
Många flyktingar som kommit till Sverige under de senaste fyra åren tränger i hop sig i lägenheter tillsammans med många andra.
På skolan finns ett rum där personalen samlar in kläder åt de som inga har.
– Så här är i Bergsjön är skolan inte bara utbildning. Vi måste kompensera även för fattigdomen hos familjerna, säger han.
Frukost och läxhjälp
När man förstod att många elever kom till skolan utan frukost i magen började man på Bergsjöskolan, tillsammans med Rädda Barnen, att erbjuda extra frukost till de som behövde.
– I dag har vi mellan 40 och 50 elever som äter frukost hos oss på fritids under lov och studiedagar, säger Monzer El-Sabini.
I dag erbjuder skolan, i samarbete med Läxhjälpen och Familjebostäder, också läxhjälp efter skoltid två dagar i veckan.
– Under nästa läsår kommer vi att utöka det till fyra dagar i veckan, berättar han.
Tvättstuga som läxrum
För två år sedan startades läxrum för hyresgäster hos Familjebostäder i Bergsjön och Eriksbo. Babak Milanian, områdeschef i Bergsjön, berättar hur idén om läxrummen för hyresgäster föddes:
– Jag studerade och hade småbarn hemma. Då insåg jag hur omöjligt det kan vara att koncentrera sig när man aldrig får sitta i lugn och ro.
Först testade Babak Milanian sin idé i Eriksbo. Ett oanvänt mangelrum möblerades med två skrivbord och stolar.
Utmaningen var att hitta ett sätt för bokning av rummet som skulle fungera i längden. Tvättstugornas eget bokningssystem blev lösningen. Nu bokas passen i läxrummet på samma sätt som tvättider.
– Vi märker att läxrummet används och under de två åren de har funnits har det aldrig varit någon skadegörelse, säger Babak Milanian.
Skapar normalitet
Enligt Monzer El-Sabini är trångboddhet, vid sidan om segregationen, ett av de största problemen i förorterna i dag.
– Det här med radikalism och kriminalitet, det kommer inte från ingenstans. Vi måste börja undersöka vad den bottnar i och jag tror att den här situationen kan vara en del av problemet. Skolan kan inte lösa alla problem men vi kan hjälpa till att skapa en plats där barnen kan få andas ut, vila, äta mat och läsa läxor i lugn och ro, säger Monzer El-Sabini.