– Jag säger inte att alla måste sluta helt med läxor, men jag vill att man ska fundera över varför man ger läxan och vilka uppgifter som passar som läxa. Att man inte bara lämnar ut läxor av slentrian, säger hon.
Nu börjar skolorna igen och eleverna återvänder till klassrummen efter sommarlovet.
För många betyder skolstarten också läxberg och plugg långt in på nätterna.
Bemöter ”sanningar”
Om Pernilla Alm, författare och högstadielärare i Nacka, fick bestämma skulle elever inte behöva ta med sig skolarbetet hem. I boken Läxfritt argumenterar hon för en skola utan läxor och bemöter flera av de ”sanningar” som ofta lyfts i debatten om läxornas vara eller icke vara. En av dem som hon själv irriterar sig mest på är påståendet att läxor är ett bra sätt för elever att lära sig ta ansvar. Pernilla Alm vänder hellre på resonemanget som menar att läxor snarare blivit ett sätt för lärare att frånsäga sig ansvaret.
– Då kan man sitta på utvecklingssamtal och säga att ”Pelle har inte gjort det eller det, fast jag har skickat med honom uppgifter hem”. Man kan spänna ögonen i eleven och föräldrarna och säga att han inte har skött sig, och själv slippa undan ansvaret, säger hon.
Skolan har inte hela ansvaret
Hon tillägger snabbt att skolan inte har hela ansvaret för att eleverna lär sig. Men det finns en poäng med att lärandet sker på plats i skolan.
Bokens undertitel är ”för en likvärdig skola”, och diskussionen om läxor landar ofta i att barn till lågutbildade föräldrar eller föräldrar med ett annat modersmål som drabbas när elever förväntas göra en stor del av skolarbetet hemma.
Pernilla Alm menar att det är långt många fler som har det tufft med läxorna, exempelvis ensamstående föräldrar med lång resväg till jobbet. När hon i arbetet med boken efterlyste exempel på läxor från bekantskapskretsen slogs hon av att flera elever tvingades kämpa med stora och svåra uppgifter hemma på egen hand. Men också av att olika lärare verkade ha väldigt olika syn på vad som var en bra läxa. En del verkade inte ha tänkt särskilt mycket alls.
– Det är sällan det har en röd tråd i planeringen av ett arbete. Man slänger ut någonting för att man ska, säger hon.
Idén till boken föddes förra hösten. Och det började med en personlig frustration. När Pernilla Alms egen dotter en fredagseftermiddag kom hem med läxberg som hotade med att förstöra hela helgen skrev hon ett blogginlägg om att hon, bara ett par veckor in på höstterminen, redan tröttnat på läxorna. Inlägget delades tusentals gånger och Pernillas utspel uppmärksammades i både SVT:s Debatt och Aktuellt.
Hoppas på nyanserad debatt
När hennes bok nu släpps hoppas hon på en nyanserad debatt. Tonläget har annars en tendens att spåra ur så fort läxor kommer på tal, tycker hon.
– Idén om läxor sitter så cementerad i folks tankevärld. När man tar upp frågan med lärare reagerar de ofta hårt och tar det som ett personligt påhopp att man är kritisk. Det ligger nog också i saken att vi har haft läxor så länge skolan har funnits. Det sitter väldigt hårt i skolans väggar och i samhället i övrigt, säger hon.