Om högstadiets biologiböcker ofta fokuserar på just biologin kring sex och samlevnad tar nyutkomna Lätta sexboken upp allt det andra, som relationer, samhällets syn på sex, porr och praktiska tips. Inti Chavez Perez har under de senaste tio åren föreläst om sex och samlevnad på skolor, och har använt elevernas frågor och synpunkter från undervisningen som utgångspunkt när han har skrivit Lätta sexboken.
– Jag upplever att de material om sex och samlevnad som har mest spridning, det vill säga biologiböcker, är väldigt illa anpassade efter de kunskaper en tonåring vill ha, säger Inti Chavez Perez.
– En tonåring är sällan ute efter att bli gravid. För unga är sex ofta kopplat till saker i vardagen, som de bilder av sex som de möter när de slår på tv:n eller ser reklamaffischer. Men det är något som biologiböcker inte skildrar eller problematiserar. Unga vill också ha mycket mer konkret kunskap om sex, som handfasta råd om hur man gör när man får sexuella problem.
Varierande kvalitet
Kvaliteten på sex- och samlevnadsundervisningen skiljer sig kraftigt mellan olika skolor, visar flera undersökningar. Bara en av fem ungdomar är nöjda med den enligt Ungdomsbarometern, och många söker sig till nätforum för att få svar på sina frågor om sex. Det kan vara problematiskt, tycker Inti Chavez Perez.
– Ingen kan garantera fakta och kvalitet på de olika nätforumen. Det kan vara väldigt allvarliga faktafel. Jag har själv sett på ett forum hur någon har frågat om det är okej att fortsätta att ha sex med en tjej som har somnat, och fått till svar att det kan man, trots att det är en våldtäkt då. Men jag tycker inte att man ska dissa internet, det är vi vuxna som ska axla ansvaret och ta ungdomarnas frågor på allvar.
Lätta sexboken är skriven på mycket lättläst svenska, och meningen är att boken ska vara användbar för alla, oavsett sexualitet, religion eller funktionsnedsättningar, och lägga till de kunskaper som saknas i biologiböckerna.
”En bok som är för alla”
– När jag har föreläst i skolor har jag ofta fått höra från ungdomar med funktionsnedsättningar att de inte alls får svar på sina frågor i sexualundervisningen. Det har varit en viktig sak att lyfta in. Invandrarungdomar har ofta haft frågor om religion och sexualitet. Hbtq-ungdomar är ofta upprörda över det som står i biologiböcker, det är väldigt heteronormatitvt och informationen om transpersoner kan vara felaktig. För mig har det handlat om att tillvarata allas intressen, att skriva en bok som är för alla.