Mimi Terris växte upp omgiven av musik med två musicerande föräldrar och en skolgång som inkluderade både kulturskola, musikklass och musikgymnasium.
Den musikgenre hon hade med sig från hemmet var jazzen, något som särskilde henne en del från sina jämnåriga under uppväxtåren på västskustön Tjörn.
– Att som tioåring sjunga solo på skolavslutningen var inte alltid något som gynnade mina sociala relationer. Men jag älskade jazzen och älskade att sjunga, säger hon.
Hennes tonårsmusik vid sidan av jazzen var soul, men de barnroller hon hade på Göteborgsoperan fick henne att välja en yrkesbana som klassisk sångerska. För att nå målet satsade hon både tid och pengar i utbildningar. Hennes yrkesval styrde dessutom hela hennes livsföring.
– Att välja klassisk sång inom musiken är som att satsa på en karriär som elitidrottare, för det påverkar allt du gör. Som operasångerska måste du alltid sköta din kropp noga. Du avstår från alkohol och krogbesök. Du äter inget som är surt. Och du sjunger inte i andra genrer för att inte störa operarösten, berättar hon.
”Jag blev tvungen att ändra om mitt liv helt”
Mimi Terris hade avslutat sin utbildning när hon år 2008 var i New York och musikaliskt drabbades av en passion som fick henne att byta livsspår.
– Min ungdomskärlek jazzen stövlade in och tog mig med storm. Det fick mig att skilja mig från operan, vilket var en plågsam process eftersom jag hade investerat så mycket i den, säger hon.
Det var swingjazzen som stal Mimi Terris hjärta och röst. När hon återvände till Sverige och Malmö så kom hon i det skede då många fler unga musiker gjorde samma upptäckt som hon och ägnade sig åt att återuppväcka den livsbejakande musiken från 1930- och 40-talet.
För Mimi Terris del resulterade den nya kärleken i skivan They say it´s spring, där hon tolkade sina favoriter från swingeran.
En ny omvandling av hennes liv väntade åren efter skivsläppet. Mimi Terris arbetade hårt för att nå olika mål men hamnade till sist i en djup kris och det är ur den upplevelsen den nya skivan har vuxit fram.
– Jag hade satsat allt på att vara produktiv och på att lyckas både professionellt och privat. Men jag kom till en punkt där varken kropp eller psyke klarade mer. Jag blev tvungen att ändra om mitt liv helt, säger hon.
”Allting stod där”
Mimi Terris isolerade sig under två veckor och det var under den perioden som alla texter till låtarna på nya plattan kom till. Texterna, som hon skrev i sin dagbok, blev också nyckeln till vad hon behövde göra för att förändra sitt liv.
– När jag läste vad jag hade skrivit så stod allt där. Jag behövde flytta, separera från min sambo och börja jobba mindre, säger hon.
De tolv låtar hon skrev till nya skivan började med att hon skrev text. De ord hon fått fram tonsatte sig sedan mer eller mindre av sig själva.
– Jag skäms nästan för att berätta att jag skrev hela plattan på två veckor, säger hon.
Den insikt hon fick och som Mimi Terris vill förmedla vidare är vikten av att våga säga ifrån när det blir för mycket.
– Allt jag har gjort efter att jag bestämde mig för att ta det lugnare har blivit bättre än det jag gjorde tidigare. Relationerna till mina vänner har också blivit bättre. Att gå runt och sätta upp en fasad av att vi är lyckade skapar distans till andra.
Det hon förmedlar på nya plattan är något hon ser som ett brott mot vad en kvinnlig artist förväntas säga.
– Män kan skriva tjocka volymer om hur eländiga deras liv är. Att de vågar berätta som det är betraktas som starkt och bra. Men om en kvinna yttrar sig om att hon tycker något är svårt så blir hon lätt stämplad som skör.