Överlägsen vinnare av antipriset Årets matbluff 2018 blev Upfields bordsmargarin Lätta.
– Vi är naturligtvis förvånade och besvikna över nomineringen men tycker att det är bra att livsmedelsbranschen granskas och uppmärksammas, säger Edina Dobos, marknadschef på Upfield Sweden, i ett mejlsvar till Dagens ETC.
Anledningen är att Lätta innehåller mer importerad palmolja än rapsolja – ändå är det rapsblommor på paketet och produkten säljs in som ett svenskt margarin. Vad säger du om den motiveringen?
– Det stämmer att Lätta innehåller mer palmolja än rapsolja. Lätta svensk-tillverkas i Helsingborg. Vi är ytterst måna om att följa de regler och riktlinjer som finns vad gäller marknadsföring, men är såklart lyhörda om våra kunder skulle uppleva att förpackningen inte speglar dess innehåll.
– All palmolja i våra produkter är certifierad av och hållbart producerad i enlighet med RSPO:s kriterier. Det krävs åtta gånger så stor yta för att till exempel utvinna samma mängd solrosolja och tio gånger mer för soja. Att byta ut palmolja mot någon annan gröda skulle med andra ord öka såväl den miljömässiga belastningen samt få stora sociala konsekvenser, säger Edina Dobos.
Greenpeace har avslöjat att RSPO-certifierade producenter skövlar lika mycket regnskog som icke certifierade, och att Upfields tidigare ägare Unilever, som levererar palmolja till Lätta-tillverkningen, tillhör de företag som anlitar flest ”smutsiga” palmoljeproducenter.
– Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter inte vill köpa palmolja. Därför undviker man i det längsta att nämna detta, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara i ett pressmeddelande.