– En patient, över 90 år gammal, grät hela vägen in till sjukhuset. Hen hade bara hållit sig inne och bara träffat hemtjänsten och kunde inte förstå hur hen hade blivit smittad.
Många timanställda
Personen som Dagens ETC varit i kontakt med betonar att många som jobbar inom hemtjänsten är timanställda och har svårt att säga ifrån. Hon ser därför inte det som de anställdas fel att deras utrustning är otillräcklig eller, i vissa fall, inte har utbildats i hur skyddsutrustning ska användas. Hemtjänstföretagen tar inte sitt ansvar för att ge personalen tillräcklig utbildning och skyddsutrustning.
– Jag talade med en person som hade gjort ett eget visir av overheadpapper, och det är ju bra, men sedan tog personen av visiret och rörde det med samma handskar hen använt inne hos patienten. Då blir det kontaminerat. Två andra hade virat plastpåsar kring sina ansikten i stället för ansiktsmask. Samtidigt har vi i ambulanserna gasmask och all annan utrustning vi kan behöva, och det finns väldigt noggranna rutiner kring att allting ska spritas och rengöras hela tiden.
Larmet från ambulanssjukvården kommer inte som en chock för Kommunal, som organiserar många inom hemtjänsten. Förra veckan visade en enkät som över 2 000 av Kommunals skyddsombud besvarat att en tredjedel i hemtjänsten har jobbat utan rätt skydd under coronapandemin. 75 procent i hemtjänsten kände oro över tillgången till skyddsutrustning. Kommunal ser att det finns två saker att förhålla sig till som just nu är extra viktiga för de som arbetar inom hemtjänsten – dels det som kallas basala hygienrutiner, som de ska utbildas i enligt Socialstyrelsens föreskrift, och dels utrustningen.
– Vi har till exempel drivit att alla ska ha arbetskläder sedan 2008, men det är fortfarande så att det finns medlemmar som måste använda sina privata kläder, eftersom arbetsgivarna inte följer rådande föreskrifter, säger Ann Georgsson, förbundsombudsman för Kommunal.
Det extrema läget med en samhällsfarlig sjukdom som är mycket allvarlig innebär att det är extra viktigt att personal, inte minst inom hemtjänsten, har möjlighet att till exempel sprita händerna innan man går innanför dörren vid besök. Georgsson understryker vikten av att det finns extra plastförkläden, engångshandskar och annan skyddsutrustning, att personalen har rätt utbildning så att varje besök hanteras som att det finns risk för smittspridning.
– Antalen personal kring varje vård- och omsorgstagare bör minimeras, det är viktigt att de basala hygienrutinerna följs, arbetskläder ska tas av på jobbet och tvättas av arbetsgivaren. Det är svårt i äldreomsorgen, precis som det är för dig och mig, att veta om man bär smitta, därför är det enormt viktigt att vara både proaktiv och preventiv. Det är katastrof om vi inte har en äldreomsorg som klarar av att möta covid-19 eftersom hela samhällets insatser går ut på att skydda de äldre, säger Georgsson.
”Tar tempen inför pass”
Hos Attendo, som driver hemtjänst i flera delar av Sverige, har det införts extra rutiner i samband med covid-19, enligt företagets presschef Makan Afshinnejad.
– Vi har rigorösa hygienrutiner generellt. Nu ställer vi kritiska frågor kring symtom och tar tempen på våra anställda inför varje arbetspass. I övrigt understryker vi vikten av basala hygienrutiner och att hålla avstånd i den mån det är möjligt.
Hur är det med säkerhetsutrustning, har era anställda tillgång till det?
– I dagsläget har vi tillgång till den utrustning som krävs. Det gäller plastförkläden, handskar och handdesinfektion. Det finns även tillgång till visir. Vi har också rutiner kring hur man använder skyddsutrustning.
Även hos Vardaga finns nya rutiner, enligt Dennis Selsborg, som är regionchef för företagets hemtjänst.
– Grundprincipen är att vi alltid håller oss till den basala hygienen och det normala är att våra anställda har engångsförkläde, kortärmat, handskar och handsprit. När vi möter äldre som har symtom eller konstaterad smitta har vi nu ökad grad av utrustning i form av munskydd och visir.
Är alla utbildade i hur skyddsutrustningen ska användas?
– Innan varje pass har vi rapportmöte, då kan vi komma med extra utbildning och instruktioner kring hur vi hanterar utrustningen. Hygienutbildning går vi igenom varje år, men nu trycker vi på det ännu oftare.