– Förslagen rättar till problemen som vi har i dag, med ett system som sorterar elever och ökar på skolsegregrationen och snedfördelar resurserna. Vi har i dag ett system där friskolorna överkompenseras och därmed kan göra ekonomisk vinst genom att ha väldigt stora klasser, eller pedagogisk vinst genom att hålla nere klasstorleken. Och det sker faktiskt på bekostnad av de kommunala elverna, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
De förslag hon pratar om är de som presenterats i utredaren Björn Åstrands förslag för en likvärdig skola. Inför ett centraliserat skolvalssystem som sköts av Skolverket, sänk skolpengen för friskolor och ge alla rektorer i uppdrag att skapa en blandning av elever på sina skolor utifrån bland annat kön, socioekonomi och sociala faktorer.
I veckan gick tiden ut för organisationer och myndigheter att lämna synpunkter på förslagen.
De båda lärarfacken är positiva. Lärarnas riksförbund skriver i sitt svar att förslaget innebär ett stort steg i rätt riktning mot ett likvärdigt och effektivt skolsystem. Förbundet betonar att det är viktigt att förslagen ses och hanteras som ett samlat paket:
”Att bryta ut vissa enskilda delar kommer nämligen inte att ge önskad effekt. Staten måste dock ha beredskap att ta ytterligare steg i riktning mot en nationellt likvärdig kunskapsskola, något utredningen också är inne på”.
Vill gå längre
Nätverket för en likvärdig skola vill i vissa delar gå längre än utredningens förslag. Man vill exempelvis att de kommunala skolorna ska få 15 procent mer i skolpeng per elev än friskolorna, istället för de åtta procent som utredningen föreslår.
Skolverket skriver i sitt svar att det är välkommet att utredningen presenterar förslag för att minska segregationen. Myndigheten varnar dock för att bestämmelsen om att rektorerna ska verka för en allsidig elevsammansättning på sina skolor kan skapa problem:
”Det kan finnas risk att bestämmelsen tillämpas på ett sätt som inte är förenligt med elevernas grundläggande rättigheter och skydd mot diskriminering...”
Sveriges elevkårer och Sveriges elevråd skriver i ett gemensamt yttrande att utredningens förslag skulle öka likvärdigheten i skolan, samtidigt som mångfalden av skolor kan bevaras. ”Samtidigt finns det många fler utmaningar att ta tag i, och mycket mer måste genomföras för att öka såväl kunskaperna som förbättra arbetsmiljön för elever i alla delar av landet”, skriver de.
Men förslagen möter också kritik. Dagens ETC har tidigare berättat att Friskolornas riksförbund kritiserar förslaget om att sänka ersättningen till friskolorna.
Även Internationella engelska skolan är kritisk och avvisar förslaget i sin helhet. ”Om förslaget genomförs skulle det i ett slag stoppa så gott som all utbyggnad av friskolor inom grundskolan”, skriver man.
Politiskt råder det oenighet om förslaget, men Johanna Jaara Åstrand hoppas att det ska gå igenom i riksdagen.
– Vi har dokument som gör gällande att alla barn oavsett vilken bakgrund de har ska få den undervisning och det stöd de behöver. Men vi har en verklighet idag där det inte alls går till så, säger hon.