BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– De har inte själva sett pjäsen, utan de har utgått ifrån hörsägen, och menar att pjäsen inte passar ”deras” barn. Några har sagt att innehållet är svårt att förstå, säger Sarah Broberg, konstnärlig ledare på Martin Mutter.
Inte första gången
Det här är inte första gången som lärare i länet väljer att ställa in teaterbesök på grund av innehållet. Förra hösten, när Örebro länsteater spelade pjäsen Medeas barn ställde flera skolklasser från Kumla in sina besök. Det gjorde de efter att föräldrar hade reagerat på innehållet, som de ansåg var för otäckt.
– Det var sorgligt att det blev så. Barn måste få uppleva teaterberättelser från livets alla sidor. Vi gestaltar det som finns i livet och ger utrymme för barn att känna igen sig, att känna att de inte är ensamma. Men det finns en rädsla för barns känslor, säger Michael Cocke som är konstnärlig ledare för Örebro länsteater.
"Borde vara lika självklart"
I dagens system, där det i vissa kommuner är upp till varje rektor eller lärare att avgöra vilken kultur som barnen ska få ta del av, är det många barn som inte får det som de har rätt till enligt läroplaner och de nationella kulturpolitiska målen, menar Michael Cocke.
– Det står i läroplanen att varje elev ska ha tillgång till idrott två gånger i veckan, det är inget som skolan kan välja bort. Att barnen garanteras kulturupplevelser några gånger per läsår borde vara lika självklart. Samstämmig forskning visar hur viktigt det är för barns utveckling, säger han.
Behov av samordning
Därför är Michael Cocke och även Sarah Broberg positiva till någon form av kulturgaranti för barn i länet. De ser bland annat ett tydligt behov av en central samordning där kunniga personer avgör -utbudet.
– Lärarna hamnar i en roll där de ska stå för valet av pjäs inför föräldrarna, det är problematiskt. Det är bättre att de kan hänvisa till en person på central nivå som har valt ett utbud, säger Sarah Broberg.
– Om det fanns en samordning skulle lärare och rektorer slippa att sköta det här själva och det skulle samtidigt vara ett stöd för alla barns rätt till professionell kultur, säger Michael Cocke.
På Örebro konsthall har än så länge inga besök ställts in på grund av innehållet i konsten. Däremot märker både ledningen och konstpedagogen som sköter visningarna att ett konstintresse hos läraren är det som avgör om barnen får ta del av utbudet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vissa pedagoger har fått upp ögonen för vår verksamhet och de återkommer år efter år. Vi når nya också, men det finns samtidigt de som aldrig har varit här, säger Kata Wennberg, konstpedagog på Örebro konsthall.
Vissa får mycket andra blir utan
Kata Wennberg tror också att någon form av kulturgaranti behövs för att säkerställa att alla får del av olika kulturuttryck.
– Problemet i dag är att vissa barn får många kulturupplevelser, medan andra blir utan. Vissa får stor variation och stor bredd mellan olika konstuttryck, när andra kanske bara får dans exempelvis, säger Kata Wennberg.