Enligt januariavtalet kommer en statlig pott till lärarassistenter också bli verklighet, även om det fortfarande är oklart hur stor den blir. Men i Göteborg har hjulen redan börjat snurra. Tidigare den här månaden gick ett förslag igenom med bred majoritet i kommunstyrelsen, om att på prov införa lärarassistenter i stadens grundskolor, och förslaget kommer troligtvis få bifall även i kommunfullmäktige.
Borde fokusera på elever
Flera folkhögskolor runtom i landet är redan med på banan och har börjat anordna utbildningar för lärarassistenter. På Wendelsbergs folkhögskola i Mölnlycke gick den första kullen ut för bara ett par veckor sedan. Hadieh Shamsi tillhör den andra kullen som började i november och blir klar om knappt ett år. Just nu gör hon praktik på Angeredsgymnasiet, men det är inte första gången hon jobbar som lärarassistent.
– Jag gjorde det redan för tolv år sedan. Det var den roligaste tiden i mitt liv, berättar hon.
Sedan dess har hon arbetat i en helt annan bransch men nu har hon som 53-åring sökt sig tillbaka till skolvärlden.
– Med tanke på min ålder är jag för gammal för att bli lärare. Det är en lång utbildning, jag hade blivit färdig nästan lagom till pensionen vilket inte är optimalt. Jag hittade den här utbildningen och tänkte att det är precis det jag vill ha. Har du ett papper i handen är det alltid lättare att stanna kvar.
Borde fokusera på elever
Hadieh Shamsi är helt enig med politikerna om att en satsning på lärarassistenter är en god idé. Men hon tycker att debatten, som framförallt har handlat om hur assistenter kan lätta på lärarnas administrativa börda, behöver ha en annan utgångspunkt.
– Jag håller med till hundra procent, men är det verkligen det vi ska satsa på? Jag tycker vi ska lägga resurser på att arbeta mot samma mål: att hjälpa eleverna uppnå lärandemålen. Politikerna borde byta fokus till att stötta elever.
Otydligt yrke
Vad lärarassistenter ska arbeta med rent konkret är inte helt självklart, eftersom yrket inte finns inskrivet i skollagen. På de skolor som redan har lärarassistenter har det hittills varit upp till rektorerna att bestämma vilka uppgifter som ska ingå i tjänsterna. Enligt Lärarförbundet kan det handla om allt från frånvarorapportering och administration kring nationella prov, till bokning av utvecklingssamtal och att organisera friluftsdagar.
Men Hadieh Shamsi ser långt mer potential i yrket.
– Självklart ska vi hjälpa till med administration, men ska vi bara fokusera på att vi har någon som springer i korridorerna och kopierar läromaterial? Jag har både livs- och yrkeserfarenhet med mig. Om jag kompletterar det med en utbildning som gör att jag kommer in i skolans värld, lär mig om pedagogik, styrdokument, skolans värdegrund och så vidare, då kan jag bidra med mer, säger hon och fortsätter:
– I Sverige är skolan inkluderande, vilket betyder att det kan finnas olika behov i ett klassrum. En enda pedagog kan inte svara på allas behov, du räcker bara inte till. Då är det många elever, många personer som ska bygga Sveriges framtid, som vi missar.
Tävlar inte med lärare
Men lärarassistenter är inte konkurrenter till lärare, betonar Hadieh Shamsi.
– Det är bara ett plus om det kommer olika resurser till skolan. Om jag är duktig på att motivera elever och någon annan är duktig på SO-ämnen, är det inte så att vi kompletterar varandra? Vi är inte där för att ifrågasätta lärarnas status eller yrkeskategori, utan för att stötta dem i att hjälpa eleverna.