Den största ökningen skedde säsongen 2009 då öppettiderna utökades så att cyklarna även gick att låna på kvällstid. För att möjliggöra det gick också Stockholms stad in med ett bidrag på 1,5 miljoner kronor. För staden innebär avtalet med Citybikes i övrigt bara att man upplåter plats och bygglov för cykelstationer och tillhörande skyltning. Finansieringen sker till största delen genom sponsorer.
Inte helt problemfritt
Men även om utlåningen stadigt har vuxit har den inte varit problemfri. Under åren har det varit en hel del skadegörelse och cykelstölder. Stationen i Hallonbergen fick exempelvis stängas efter upprepad skadegörelse.
— Hela stationen blev förstörd och det skedde gång på gång, förklarar Claes Kugelberg, som dock upplever att problemen har minskat med åren, bland annat för att man har vidtagit åtgärder.
—Vi har ju själva till exempel förbättrat låsmekanismerna när vi har sett att man har försökt bryta upp cykellåsen, förklarar han.
Ett annat problem har varit att få bygglov för nya stationer.
— Det är tuff konkurrens om gatumarken i Stockholm.
Försök till självreglerande system
Det har också förekommit kritik mot att vissa cykelstationer har blivit fulla, medan andra har stått tomma. Företaget har transportörer som flyttar cyklar när det behövs. Men för att minimera biltransporterna har man försökt bygga ett system som är självreglerande, så att det i möjligaste mån är användarna själva som fördelar cyklarna mellan stationerna.
Under 2012 och -13 tillkom cykelstationer i kranskommunerna Solna, Lidingö och Sundbyberg. Och utbyggnaden av stationer fortsätter. Men Claes Kugelberg hoppas på spridning inte bara till nya geografiska områden, utan även till nya målgrupper.
— Vi har lånat ut våra cyklar till cykelskolor för invandrarkvinnor som aldrig förut har cyklat i hela sitt liv. Det vore roligt om man kunde få upp deras intresse för att cykla. Lånecyklar introducerar människor till cykling.
Under de tio åren med Citybikes har företagsledningen kunnat följa hur intresset för cykling generellt har blivit allt starkare.
—Den tydligaste trenden jag har sett är att allt fler visar intresse för att cykla även på vintern.
I maj i år etablerar sig företaget även i Malmö där man inför ett lånecykelsystem som är öppet dygnet runt, året runt. 20 procent av cyklarna ska där vara solcellsdrivna. Och Claes Kugelberg hoppas att liknande satsningar kan följa även i Stockholm på sikt.
”Ett viktigt komplement”
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, upplever att samarbetet med Clear Channel har fungerat bra.
—Lånecyklarna är ett viktigt komplement till det vanliga cyklandet, till exempel när man spontant vill ta sig mellan olika punkter. Det är också viktigt för turisterna, menar han.
Ny upphandling på gång
Avtalet mellan Clear Channel och Stockholms stad går ut vid säsongsslutet 2017 och dessförinnan ska en ny upphandling göras.
—Vilket system och vilka aktörer som får avtalet får vi ju se då, säger Daniel Helldén, som inte vill föregå den processen.
Men han konstaterar att systemet med lånecyklar skulle kunna utvecklas ytterligare.
– Att det upphör vid kommungränsen är ju inte optimalt. Det skulle ju vara önskvärt att få till ett regionalt system och att tydligare koppla betalsystem och kort till kollektivtrafiken, säger Helldén, som också gärna skulle se mer utvecklade cyklar, som exempelvis elcyklar.
Claes Kugelbergs vision är att Citybikes ska finnas kvar i Stockholm om ytterligare tio år också.
—Då hoppas jag att vi har fördubblat antalet stationer till 300 och antalet cyklar till upp emot 4 000, säger han.