Att privata aktörer inom taxibranschen strävar mot en monopolställning på den sedan länge avreglerade taximarknaden menar Mattias Schulstad i sig inte är något anmärkningsvärt. Det han vänder sig mot är att Stockholms landsting (bland annat) låter det ske och att man från politiskt håll inte tar ansvar för att uppdraget blir väl utfört, utan stirrar sig blind på prislappen.
– Offentliga upphandlingar är ett viktigt styrmedel och en signal från samhället om vilka villkor som är okej på arbetsmarknaden. Det borgerliga styret i Stockholms landsting har bestämt sig för att inte lägga sig i hur uppdraget sköts, utan låter lägsta anbud vinna, säger Mattias Schulstad.
Usla villkor
På Taxi 020 och Taxi Kurir (som båda ägs av Fågelviksgruppen) låter man hela den ekonomiska smällen av de lågt satta anbuden gå ut över färdtjänstchaufförerna, genom lågt satta pristariffer och icke existerande pensionspremier. Följden blir att chaufförerna i regel jobbar upp mot tolv timmar per dag, sex till sju dagar i veckan och långt efter beräknad pensionsålder, för att kunna försörja sig själva och sina familjer. För kunderna leder det till sämre bemötande, service och trafiksäkerhet.
– De seriösa bolagen med kollektivavtal, som lägger undan 4,5 procent av de anställdas lön för pension, kan naturligtvis inte konkurrera med ett lägre anbud. De blir straffade för att vara schyssta. Och hur ska vi inom fackförbundet kunna förmå fler bolag att teckna kollektivavtal, när lägsta pris alltid vinner? Konkurrensen blir satt ur spel, säger Mattias Schulstad.
Att lönedumpningen gjorts möjlig i Stockholm och många andra storstadsregioner runt om i landet har sin grund i en överetablering inom taxibranschen och en låg grad av facklig anslutning bland förarna. Mattias Schulstad menar att många arbetslösa söker sin lycka inom taxinäringen, som avreglerades redan 1990.
– Taxi 020 och Taxi Kurir är franchiseföretag. Därför kan de ha en miljon anslutna förare utan att gå med förlust. Arbetsgivarna anser att förarna enbart jobbar då de har en kund i bilen, men i och med att det finns så oerhört många fordon i trafik kan det gå lång tid mellan varje körning. De som protesterar får höra att de ska vara tacksamma att de har ett jobb, säger han.
Inga krav på kollektivavtal
Men Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms län, är nöjd med upphandlingen och menar att Taxi 020 och Taxi Kurir bäst uppfyllde kraven på såväl kvalitet som tillgänglighet och ett lågt pris.
– Vi har vässat såväl utbildningskravet på förarna och kvalitetskravet i stort. Vi har inte krävt kollektivavtal för förarna, utan valt att fokusera på kvaliteten för resenärerna samt landstingets hårt pressade ekonomi. Jag och flera med mig på allianssidan anser inte att det vore formellt möjligt och i enlighet med konkurrenslagstiftningen att kräva kollektivavtal, säger han.
Andra landsting har dock valt att ta hänsyn till chaufförernas arbetsvillkor och löner i sina färdtjänstupphandlingar.
– I Göteborg har förvaltningsrätten slagit fast att det lägsta anbudet inte måste vinna en offentlig upphandling. Om anbudet är oskäligt lågt kan nämligen inte rimliga löner och arbetsvillkor garanteras. Hade den här upphandlingen gjorts i Göteborg så hade den förkastats, säger Mattias Schulstad.
Claes Löfvenberg, vd på Taxi 020, vill inte kommentera upphandlingen eftersom Roslagstaxi valt att överklaga landstingsförvaltningens beslut. Fredrik Wallén menar dock att det rör sig om en ren formsak som snart ska vara avklarad eftersom beredningen formellt har gått rätt till väga.
Så du har ingen förståelse för era förares missnöje med låga löner och dåliga arbetsvillkor?
– Det sa jag inte. Jag sa att jag inte har någon kommentar, säger Claes Löfvenberg.
Inte heller Magnus Klintbäck, vd på Taxi Kurir, vill kommentera upphandlingen.