– Det här är framtiden. Det finns många fördelar med att kunna träffa en doktor över nätet live. Att enklare få kontakt med vården är en tjänst som är till gagn för patienterna, inte minst i ett län som vårt med långa avstånd.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Tekniken finns
Hur det ska gå till och vilka tjänster som ska finnas är ännu oklart.
– Tekniken finns. Vi skulle bland annat kunna bygga ut 1177. Men vi har intagit en försiktig position än så länge och tittar på hur andra landsting och regioner löser detta. Där är bland andra våra grannar i Västerbotten och Jämtland långt framme.
Andreas Sjölander menar också att landstinget inte kan driva utvecklingen som de privata bolagen.
– Med riskkapital i ryggen har de ekonomiska muskler för att utveckla system och där har vi som landsting svårt att hänga med i utvecklingen.
Redan i maj tog nämnden beslut om att inrätta en digital hälsocentral. Då var målsättningen att en sådan skulle kunna finnas på plats i januari nästa år, men nu talar Andreas Sjölander om senare under våren.
Sundsvall ligger efter
Ingeborg Wiksten (L) har drivit frågan om digitala tjänster i regionfullmäktige och bland annat motionerat om en digitaliseringspolicy. Hon tycker att det är märkligt att Sundsvall och Västernorrland ligger efter i utvecklingen.
– Sundsvall är en av Sveriges hetaste it-städer och vi har företag här som utvecklat teknik för virtuella hälsorum och som används i både Jämtland och Västerboten, men inte här, säger hon.
Hon ser många möjligheter med den nya tekniken.
– E-tjänster är ett bra komplement till annan vård. När det gäller enklare åkommor eller fönyelse av recept behöver man inte uppsöka sin vårdcentral utan kan sköta det via mobilen. Och kroniker eller äldre kan låta hemtjänsten ringa upp och träffa doktorn hemma via paddan. Det skulle dessutom kunna avlasta de vanliga hälsocentralerna, säger hon.
Ökad tillgänglighet
Ingeborg Wiksten tycker att varje hälsocentral borde ha en egen e-tjänst.
– Vi måste öppna upp vården. Jag tror på kvällsöppna hälsocentraler och att vi måste öka tillgängligheten genom att erbjuda olika sätt att få kontakt, på plats eller digitalt.
Andreas Sjölander ser en risk att digitaliseringen innebär ökade kostnader.
– Det är klart att tjänsterna riskerar att bli kostnadsdrivande om man uppmanar förkylda att ringa doktorn när som helst på dygnet.
Ingeborg Wiksten ser också risker med ett överutnyttjande av vården och förespråkar utbildning i egenvård.
– Det borde vara ett ämne på skolschemat så att alla medborgare får bättre kunskaper om sig själv och sina egna åkommor.
Ställer fel diagnoser
Samtidigt finns också indikationer på att de digitala tjänsterna inte är patientsäkra.
– Det finns exempel på patienter som inte fått ut en viss medicin från sin hälsocentral och i stället vänt sig till de digitala tjänsterna och fått ut medicinen där i stället, påpekar Andreas Sjölander.
Region Jönköping har också gjort en granskning som visar att både Kry och Min doktor ställer fel diagnoser i många fall. När det gäller halsfluss och lunginflammation gav granskningen de båda e-tjänsterna bakläxa i tre av fyra fall i form av fel diagnos eller fel handläggning.