Poolen kommer att ha sex stycken lådcyklar, alla med eldrift, och placeras i ett temporärt hus i Nya Kvillebäcken. Johan Olofsson tror att cyklarna först och främst kommer att användas av boende i området, men poolen kommer att vara öppen för alla.
– Det är klart att alla som vill ansluta sig är välkomna, säger han.
Klart till våren
Initiativet togs av kommunägda Älvstranden Utveckling, och cyklarna har köpts in av trafikkontoret. Tillsammans har de en rad detaljer kvar att lösa, innan allt är på plats inför starten i april-maj nästa år. Till exempel är ingenting bestämt om vad det kommer att kosta att ansluta sig, eller hur bokningssystemet ska se ut.
– Men det kommer att vara ett automatiskt system där cyklarna är inlåsta och du kommer åt dem först efter att ha bokat dem, säger Johan Olofsson och fortsätter:
– Det ska vara enkelt, och du ska få en hel och ren cykel varje gång, utan krångel.
Sex cyklar kan låta lite, men om försöket slår väl ut kan fler lådcykelpooler dyka upp på andra platser i stan.
– Vi kommer att utreda hur det går så fort vi är i gång. Det här är ett test för att se om det är så populärt som vi tror, hur mycket folk använder det och hur det funkar, innan vi bestämmer oss för att bygga fler pooler, säger Johan Olofsson.
Trängre stadsdelar
Att försöket inleds just i Nya Kvillebäcken beror på att området byggts tätt, med färre ytor för bilparkeringar än på andra håll i Göteborg. Frihamnen och andra nya områden som planeras är tänkta att byggas på liknande vis.
– Det ska bli intressant att se hur detta fungerar i en så pass tajt stadsdel, säger Johan Olofsson.
Och han tror att lådcykelpooler kan vara en del av lösningen på människors transportproblem i vardagen också när övriga Göteborg förtätas.
– Vill vi bygga mer bostäder på attraktiva ytor så blir ju utrymmet för parkeringar mindre. Och genom att erbjuda lådcyklar minskar vi förhoppningsvis behovet av bil för vissa transporter åtminstone. Då kan vi få in fler byggnader samtidigt som människors livskvalitet bibehålls, säger Johan Olofsson.