Flygskatten är indelad i tre nivåer: 80 kronor för flygresor inom Europa och Sverige, 280 kronor för resor som ligger helt eller delvis i annan världsdel än Europa (högst 600 mil från Arlanda flygplats) och 430 kronor för resor som ligger i en annan världsdel än Europa (längre än 600 mil från Arlanda flygplats).
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men en rad länder – som USA, Kanada, Tunisien och Turkiet – kommer att få skatten subventionerad. Lagrådet har nu granskat regeringens förslag och de ställer sig kritiska till att de föreslagna skattenivåerna inte motiveras.
Till exempel har USA och Kanada placerats i samma kategori som länder som ”helt eller delvis ligger i Europa”. Turkiet hamnar i kategori ett, ”flygresor inom Europa”, samtidigt som resor till Ryssland hamnar i den dyrare kategorin – trots att avståndet mellan Arlanda och Moskva är hälften så långt som till Ankara.
Regeringen har hittills inte gett något svar på hur den har resonerat. Men enligt Göran Brunnander, pressekreterare på finansdepartementet, handlar det om att Sverige vill måna om sina handelsförbindelser:
– Att vi har behandlat det på det sättet som vi har gjort, handlar framför allt om att vi har nära handelssamarbeten med USA. Det faller sig naturligt att också Kanada placeras in i samma kategori, säger han till Dagens Arena.
Vad gäller Turkiet svarar han:
– Det beror helt enkelt på att EU har starka band till Turkiet och att det finns sträckor inom EU som är längre än till Istanbul.
Kan stoppas av EU
Lagrådet kritiserar vidare regeringen för att inte ha gjort konsekvensanalyser av miljöfördelar och hur flygskatten påverkar andra transportslag. Att EU överhuvudtaget godkänner flygskatten är tveksamt menar Lagrådet:
”Som Lagrådet ser saken är det alltså för närvarande ovisst om kommissionen kommer att godkänna statsstödet och när detta i så fall kommer att ske”, skriver Lagrådet i sitt yttrande.
Regeringen har ännu inte kommenterat Lagrådets kritik.