BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
V och Fi vill lägga ner
Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ tar det hela ett steg längre. De tycker att flygplatsen ska läggas ner. Ju förr desto bättre.
– Sedan kommunen tog över Norrköpings flygplats 2006 har kommunen haft som målsättning att göra flygplatsen till regionens främsta med direkta flyglinjer till övriga Europa. Nu har det gått tio år sedan dess. Utan att överdriva kan man konstatera att flygplatsen inte har levt upp till sina förväntningar, säger Peter Butros (V).
Han ser heller ingen ljusning för den lokala flygplatsen. Belägen mellan Skavsta flygplats och Linköpings flygplats är den extra konkurrensutsatt.
– Medan Linköpings flygplats, där Saab både är delägare och har ett intresse att fortsätta investera i flygplatsen, har nischat sig mot affärsresor har Skavsta flygplats med närheten till Stockholm byggt upp verksamheten med lågprisbolag, säger Peter Butros.
Det enda som blir kvar att satsa på för Norrköpings del blir charterresorna, vilket redan syns i dagens utbud.
"En bra start i livet"
De dryga 20 miljoner kronor som kommunen lägger på flygplatsen varje år tycker Vänsterpartiet skulle läggas på till exempel barnomsorg.
– Ge alla barn rätt till 30 timmar i förskolan, oavsett föräldrarnas arbetssituation. Det skulle ge en bra start i livet för många barn. Vi har också föreslagit att införa sex timmars arbetsdag på prov inom äldreomsorgen och att utveckla träffpunkterna för våra äldre i stället för som Kvartetten gör nu, lägger ned dem, säger Peter Butros.
Med sin relativa närhet till centrum, grönområden och med goda trafikförbindelser vore Kungsängen, sedan flygplatsen har lagts ner, ett perfekt område att bygga nya bostäder på och därigenom bota den akuta bostadsbristen, tycker Vänsterpartiet.
"Inte miljömässigt försvarbart"
Även Feministiskt initiativ tycker att flygplatsens bör läggas ned.
– Vi och V är helt överens i den frågan. Vi tycker att flygplatsen ska läggas ned då det inte är försvarbart ur miljöperspektiv att över huvud taget ha en flygplats. När den dessutom måste subventioneras med skattepengar för att gå runt blir det även en ekonomisk fråga, säger Sandra Isaksson (Fi).
Fi skulle hellre se att pengarna som i dagsläget går till flygplatsen lades på bland annat SFI för asylsökande och utsatta EU-medborgare.
– Vi ser även behov av en samordnare för arbetet mot våld i nära relationer, säger Sandra Isaksson.
Risk för färre resenärer
Då höjda biljettpriser är att vänta vid införandet av en nationell flygskatt, ser Peter Butros dessutom ännu en risk till att antalet resenärer från Norrköpings flygplats kommer att minska.
– På lite längre sikt kommer även Ostlänken, utbyggnaden av snabbtåg mellan Stockholm och Linköping, att ytterligare minska behovet av Norrköpings flygplats. Inte minst kommer närheten till Skavsta och även Arlanda att göra att allt fler kommer välja att flyga därifrån, tror han.
Vänsterpartiet är övertygat om att Norrköpings flygplats har sett sina bästa dagar.
– Ju längre vi väntar med att lägga ner den desto mer kommer vi Norrköpingsbor tvingas betala. Sedan 2006 har flygplatsen kostat oss över 300 miljoner kronor bara för driften, säger Peter Butros.