Hur har den nya lagen påverkat reklamen i Israel?
– I stillbilderna kan vi se en liten förändring i hur företagen använder Photoshop för att göra modellerna smalare. Nu måste texten som förklarar att modellen är retuscherad uppta sju procent av annonsens utrymme. Men vi är fortfarande långt ifrån där vi borde vara.
Jag tror att vi, inom de närmaste sex månaderna, över hela världen kommer kunna se hur industrin kommer acceptera att inga underviktiga och retuscherade modeller ska medverka i reklamkampanjerna.
Är det en effektiv lag?
– Lagen är effektiv när man inser att självbilden som kunderna får kommer från att de vill se ut som sina idoler. Lagen träffar precis rätt här för att kunna lösa grundproblemet. Tyvärr har inte lagen varit så effektiv eftersom ingen har blivit dömd än, men det kommer, väldigt snart.
Tycker du att H&M har brutit mot lagen med sin kampanj?
– Det som händer med H&M händer alla kommersiella företag idag. De väljer sina modeller efter industrins standard. Men det faktum att H&M stod upp inför media och tillkännagav att de använt underviktiga modeller, det ger respekt. Inget företag har någonsin gjort det förut.
Om de i sin nästa kampanj kommer använda modeller som ser ut som kvinnor som inte är underviktiga, retuscherade och har orimliga mått, då stöder de verkligen revolutionen.
Tror du att den här lagen kan hjälpa folk med ätstörningar att slippa ett sjukt ideal?
– Först och främst så räddar den här lagen liv. Den minskar avståndet mellan verklighet och fantasi i ett gap som bara växer där folk får problem med droger alkohol och depression. Självbilden är den första orsaken till de problemen. Vi vet från forskning att dålig självbild blev en epidemi när världen digitaliserades.
Kan det inte vara provocerande för de som är naturligt smala att sätta upp ett minimiBMI?
– Sex procent av kvinnorna är genetiskt smala. Om de jobbar inom industrin måste de också ta sitt ansvar eftersom de är förebilder. Därför bör de också försöka komma upp till rätt BMI. Fokus måste ligga på de 94 procenten som lägger ner tid på att försöka se ut som sina idoler. De betalar med sina liv.
Här går att läsa svar från H&M samt Riksföreningen mot ätstörningar och förra modellen Emma Wiklund.