Under våren klubbades plattformsdirektivet, en EU-lag som ska förbättra gig-jobbarnas situation. Tanken är att fler ska räknas som arbetstagare – inte egenföretagare som ofta är fallet idag – och därmed få de rättigheter som följer av en anställning. Bra, men otillräckligt, anser Vänsterpartiet.
Hanna Gedin, partiets andranamn i EU-valet, menar att den svenska regeringen var med och urvattnade lagen som ställer upp ett antal kriterier för vem som ska anses vara anställd.
– Man har skjutit över till medlemsländerna att tolka hur det här direktivet ska implementeras, säger hon.
Socialdemokraterna la ner sina röster i slutomröstningen om direktivet. Att med hjälp av en EU-lag se till alla gig-jobbare betraktas som arbetstagare är fel väg att gå, enligt Johan Danielsson, andranamn på S-listan.
– Det finns en oro hos de fackliga organisationerna att det skulle påverka arbtetstagarbegreppet på ett sätt som skulle göra det svårare att organisera upp de här sektorerna, säger han.
Risk på sikt?
Johan Danielsson ser risker på sikt med att låta EU styra vem som ska räknas som arbetstagare.
– Problemet är att om du flyttar sådana bärande begrepp till europeisk nivå så tappar du kontrollen över dem, säger han.
Istället vill Johan Danielsson att fackförbunden växlar upp arbetet med att driva fram kollektivavtal.
Hanna Gedin anser å sin sida att vassare lagstiftning behövs för att försvara den svenska modellen där arbetsmarknadens parter förhandlar om löner och villkor. Maktförhållandena har under lång tid förskjutits till arbetsgivarnas fördel genom att företags rätt att göra vinst har företräde i EU, anser hon.
– I alla de fall där EU:s marknadsfundamentalism inskränker på människors rätt till trygga och bra arbetsvillkor måste vi kunna ta fajten. Att inte göra det riskerar i sig att leda till att den svenska modellen undermineras, säger Hanna Gedin.
Av det skälet vill hon ändra EU:s regler om offentlig upphandling. Skolbyggen, kollektivtrafik och annat som betalas med skattepengar ska inte bidra till att dumpa villkoren på arbetsmarknaden.
– Jag träffar folk som jobbar med upphandlad tågtrafik som säger att de vid varje upphandling får färre kollegor, sämre schemaläggning och till och med mindre facklig förtroendetid, säger Hanna Gedin.
Hisskraschen: 119 underentrepenörer
Vänsterpartiet vill också ha en EU-lag som begränsar antalet underentreprenörer. Vid bygget i Sundbyberg där fem arbetare omkom i en hissolycka strax före jul fanns 119 underentreprenörer i fem led.
– Det är helt sinnesjukt, säger Hanna Gedin.
Socialdemokraterna är på samma linje och vill att bolagen ska få använda sig av maximalt två led av underentreprenörer.
– Vi måste bort från den här affärsmodellen där ett större företag kan vinna upphandlingen, fira med tårta till personalen och sedan säga upp dem och köra bygget med underentreprenörer, säger Johan Danielsson.
Byggbranschen har invänt att byggbolagen är beroende av företag som är specialiserade på just vissa moment. Johan Danielsson pekar på att Norge redan infört en sådan begränsning.
– Jag har inte hört att de slutat att bygga i Norge, säger han.
Grön kriminell industri
Socialdemokraterna har flera förslag för att stävja kriminalitet på arbetsmarknaden, som att svart arbetskraft utnyttjas under slavliknande villkor. Fler kontroller av arbetsgivare ska ske både genom att EU-länder samordnar fler kontroller och genom krav på medlemsländerna att anställa arbetsmiljöinspektörer. Johan Danielsson menar att arbetslivskriminaliteten är samhällshotande och pekar på att enbart de stora industriprojekten i norra Sverige riskerar att generera över hundra miljarder i intäkter till den organiserade brottsligheten, enligt varningar från Polisen.
– Det är bråttom att ta tillbaka över kontrollen över arbetsmarknaden om vi inte ska göda den organiserade brottsligheten.