Andelen laddbara fordon bland nyregistrerade bilar och lastbilar fortsatte öka under 2018. Det visar alldeles färska siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Totalt registrerades nästan 354 000 bilar, vilket är det tredje bästa året någonsin sett ur organisationens synvinkel.
Försälningen av laddbara bilar ökade med nästan 47 procent, vilket kan tyckas vara ett stort steg för klimatet, men andelen laddbara bilar nådde ändå inte upp till prognostiserade dryga nio procent, utan stannade på åtta procent.
– Jag är ju glad för ökningen, men det är fortfarande rätt låga siffror om man tittar på antalet, säger Magnus Johansson, ordförande för Elbil Sverige, som sedan 1980 verkat för fler elbilar och elfordon i Sverige.
Väntas öka 13 procent
För 2019 siar Bil Sweden att andelen laddbara bilar kommer att öka till 13 procent, bland annat eftersom ett tiotal nya laddbara modeller kommer att släppas på marknaden under året. I ett pressmeddelande skriver organisationen därför att det är viktigt att "vi har rätt styrmedel på plats så att infrastruktur och efterfrågan ökar i takt med att utbudet nu förväntas växa”.
Vad gäller infrastrukturen säger dock Magnus Johansson att den befintliga är god nog, åtminstone i Sydsverige.
– I södra Sverige har vi fler laddplatser per bil än i till exempel Norge. I Norrland däremot är det glesare. Där måste man planera sin resa betydligt bättre, säger han.
Vad gäller styrmedel är Magnus Johansson inne på samma spår som Bil Sweden.
– Norge har ju visat vägen med trängselskatten. Det har ju vi på Elbil Sverige tidigare varit ute och demonstrerat för. En återgång till gratis vägtullar för elbilar har varit en stark drivkraft i Norge så det vore bra.
– Och så har vi det här med att miljöbilspremien, med miljöbilar köps in här i Sverige men sen exporteras som begagnade till Norge. Det är ju svenska skattepengar som försvinner och en onödig fälla för politiker.