15 sekunder, sedan vidare till nästa. 15 sekunder där och sedan vidare. Gigantiska utställningar med hela konstnärskap, stora museer med tusentals konstverk. Det är som upplagt för att vi ska springa igenom utställningarna.
Konceptet slow art vill vända på det och uppmanar till att se färre verk, men att betrakta dem längre. Amerikanen Phil Terry tog det första initiativet till Slow art-dagar, efter en upplevelse där han bestämt sig för att titta på Hans Hoffmans abstrakta målning Fantasia i 20 minuter. Han beskriver en känsla av upprymdhet, långt ifrån den trötthet som kan komma av att försöka smälta vartenda konstverk i en större utställning.
Koncept testas
Nu testar konsthallen Röda Sten i Göteborg konceptet vid fyra tillfällen i mars och april.
– Vi kände att det skulle vara en rolig och spännande ny approach. Många är inte vana vid samtidskonst och inte heller vana vid att titta på konst länge. Vi är vana vid teater och film länge, men inte vana vid att sitta och titta på ett konstverk än längre tid. Vi har tappat bort det. Man springer igenom utställningar och kollar på verk i tio sekunder. Man ska bocka av klassikerna, berättar Emilie Storm, programkoordinator på Röda Sten.
– Det är lite därifrån det kommer, viljan att uppleva konst på ett annat sätt.
Olika konstnärer
Konsthallen kommer vid två av tillfällena att fokusera på verk ur Delcy Morelos utställning Inre Jord och vid två tillfällen verk ur utställningen Diorama av Annika Dahlsten och Markku Laakso.
– Jag kommer ge lite introduktion och berätta lite vad man kan fokusera på. Men en av utgångspunkterna är att man inte ska få hela berättelsen från början och sedan leta efter svaren. Vi vänder på det. Besökarna får tillbringa 20 minuter vid verket. Tio minuter sitta still och sen promenera runt i tio minuter för att se den från olika håll. Sedan pratar vi om det i efterhand. Och då kan man prata om vad man har fått för upplevelser. Stämmer de överens med vad konstnären själv säger att verket handlar om? Konstnären har ju inte svaren.
– Det ska bli spännande att se vad som händer när man släpper på det här att man ska försöka förstå konsten och att försöka ta reda på vad konstnären ville förmedla. Det är att gå tillbaka till konst som något som vi bara upplever.
Hur kan man ta med sig slow art-tänket, även utanför slow art-dagar?
– Man behöver faktiskt inte se alla verk i en utställning och man behöver inte ge alla verk man ser lika mycket uppmärksamhet. Det kan vara fint att ge ett verk lite längre uppmärksamhet.