Alla som äger en mobiltelefon känner igen upplägget: du får en ny fin Iphone för en krona men måste samtidigt binda upp dig hos en en viss teleoperatör under ett år eller två. Men nu blir det ändring hos Tele2, rapporterar DN. Företaget slopar alla bindningstider med omedelbar verkan. Orsaken är massivt missnöje hos kunderna.
– Hela telekombranschen hamnar lågt i förtroendemätningar. Vi kände att vi måste ta oss ur det här dåliga ryktet, säger Thomas Ekman, vd för Tele 2 Sverige, till DN.
När företaget började granska sina egna kundärenden visade det sig att 5000 supportsamtal i månaden handlade om bindningstider. Sedan 2012 har Tele2 haft 50 olika slags mobilabonnemang men ändå uppger 37 procent av kunderna i sociala medier att de saknar abonnemang som passar dem. Thomas Ekman kallar det för ”en djungel”.
– Vi har gjort det för komplicerat. Där har vi inte lyckats. Det vi framför allt har sett i våra undersökningar är att kunderna vill ha en enklare relation till sin operatör, säger Thomas Ekman.
Från och med i dag tas därför bindningstiderna bort och kunderna kan själv välja innehåll och prisnivå på abonnemangen. Datamängd, sms och samtal kan förändras både uppåt och nedåt varje månad.
Går fortfarande att avbetala
Kunder som vill köpa en mobiltelefon på avbetalning kommer fortfarande att kunna göra det, men genom ett separat avtal som inte är kopplat till abonnemanget. Om telefonen kommer att bli dyrare svarar inte Thomas Ekman på.
– Priset kan skilja sig åt från modell till modell precis som i dag, säger han till DN.
Kronofogdemyndigheten hyllar Tele2:s beslut att slopa bindningstiderna. Myndigheten tror att det kan leda till att färre hamnar i en skuldfälla som de inte kan ta sig ur.
– Det är aldrig bra att binda upp din ekonomi i framtiden, utan det är alltid bäst att spara först och betala allting på en gång, säger Kronofogdemyndighetens kommunikatör Tina Häggmark till TT.