– Först och främst så märktes det att man jobbade för en amerikansk organisation. Trots att man bodde i Sverige så kändes det som att man följde amerikanska arbetsregler, säger han.
Erik berättar att den stora anledningen som till slut fick honom att säga upp sig var att man förväntades jobba övertid i perioder var tredje månad - när kvartalssiffrorna skulle snyggas till.
– Var tredje månad var det krav på övertid, inklusive helger, det kunde vara övertid fjorton dagar i sträck, säger han.
Det gick inte att säga nej.
– Det förväntades att du skulle jobba. Jag vet inte hur det är nu, men då var mentaliteten att man skulle vara glad att man jobbade för Tesla.
Vågade inte säga ifrån
Han minns hur det kändes att veta att det snart skulle vara dags för nästa tunga övertidsperiod.
– Det var ångestfyllt. Det finns en anledning till varför Teslas alla tekniker är under 30 år, för det funkar inte om du har barn. Känslan är att man ska vara glad att man får jobba för någon som är ledande i bilbranschen, att man får chansen, säger han.
Det ledde till en osund kultur på arbetsplatsen.
– På den arbetsplatsen jag är i dag kan jag ta upp saker som jag inte är nöjd med. Men där och då vågade jag inte det, säger han.
De anställda erbjöds inte heller något friskvårdsbidrag. Något som annars är standard i branschen enligt Erik.
– Verkstäder brukar ha bra friskvårdspeng eftersom det är ett fysiskt krävande jobb, säger han.
För honom är det uppenbart att Tesla väljer att nobba facket för att det finns pengar att tjäna på att inte ha kollektivavtal.
– Om de har kollektivavtal kan anställda helt plötsligt ställa krav. Kräva att inte jobba över, eller att inte komma in och jobba fast man är sjuk. Då skulle Tesla behöva omstrukturera rätt mycket och det vill de slippa eftersom det skulle kosta pengar. Om det fanns en fackrepresentant på arbetsplatsen så skulle cheferna kanske inte ens våga ställa så höga krav, när de vet att det finns regler att följa, säger han.
Det som till slut fick honom att säga upp sig var att han skulle bli pappa och kände att det inte skulle funka att jobba kvar. Han säger att det känns konstigt att en arbetsgivare kan välja bort kollektivavtal. Att det är just en jätte som Tesla som väljer att inte teckna kollektivavtal sticker extra mycket i ögonen.
– Om Tesla ligger två år före i bilteknologi jämfört med andra, vilket de vet att de gör. Om de ligger före i laddnätverk och elektrifiering. Varför ska de då ligga två generationer bak när det gäller personalhantering?
Erik heter egentligen någonting annat.