En gång per år ansöker skolornas huvudmän om medel. Läsåret 2015/16 har Sundsvalls kommunala skolor beviljats 2,25 miljoner kronor för att stärka kulturens roll i skolan.
– Vi köper in scenkonst och stöttar projekt. Just nu skriver exempelvis femteklassare på Bredsands skola manus till en musikal tillsammans med författaren Anna Jakobsson Lund, säger Monika Westin.
Alla skolor ska med
Hon arbetar på Kulturskolan som samordnar satsningen för den kommunala skolan i Sundsvall.
En av uppgifterna är att få alla skolor att engagera sig, inte bara de där pedagoger som brinner för kultur arbetar. Monika Westin pratar också mycket med elever för att fånga upp vad de vill göra.
– Den gemensamma nämnaren är att barn och ungdomar vill jobba med kroppen: dansa, spela teater, göra film och så vidare.
Vad gör pengarna från Skapande skola för skillnad?
– De ökar möjligheten för eleverna att möta kultur på ett lustfyllt sätt. Något som stärker lärandet och gör det lättare att nå målen i skolan.
Sundsvalls kommun arbetar samordnat med kultur i skolan, vilket har gjort det lättare att få pengar från Kulturrådet. I grannkommunen Timrå har man valt en annan lösning, som har visat sig vara sårbar.
Läsåret 2014/2015 beviljades Timrå 510 000 kronor från Skapande skola. Men innevarande läsår blev utfallet 0 kronor, enligt Kulturrådets redovisning. Anledningen är helt enkelt att Timrå missade att söka.
– Jag måste ha fått hjärnsläpp, säger Fredrik Hammarström, rektor på Söråkers skola och den som håller i Skapande skola på Timrå kommun.
Bra kontakter
Höstterminen 2015 låg satsningen därför nere, men i december fick Timrå besked om att Kulturrådet trots allt har beviljat 440 000 kronor för vårterminen 2016. Detta eftersom det fanns outnyttjade medel kvar.
– Det är tur att vi har så bra kontakter med Kulturrådet. Det är förstås olyckligt att vi missade att söka i tid, men med facit i hand tycker jag att det har löst sig ändå, säger Fredrik Hammarström.
Han berättar att skolorna i Timrå har samarbetat med professionella kulturutövare även under hösten, inom ramen för den vanliga budgeten.
– Här på Söråkers skola har årskurs 3 jobbat med bokprojektet Den magiska dörren i åtta veckor. Under arbetet fick eleverna författarbesök vilket gjorde att de fick ett helt annat fokus, säger Fredrik Hammarström.
Ansökningarna till Skapande skola för läsåret 2016/17 ska vara inne i början av februari. Kulturrådet har sagt att man gärna ser ökade satsningar med särskild inriktning på nyanlända barn och ungdomar.
– Vi räknar med att haka på detta, men hur det ska se ut är inte klart ännu. Vi arbetar för fullt med vår ansökan, säger Monika Westin.