– Jag känner efter att ha tittat på konceptet och hur upplägget ser ut nu när de nominerade är presenterade att det verkligen inte är rätt, och det har inte gått rätt till. Ellos marknadsför sig för att vara inkluderande. Då blir det fel när de inte är det, säger hon.
I fyra kategorier som ska lyfta kvinnor som verkat mot tabun kring kvinnofrågor, verkat för att främja kvinnors företagande, vidga skönhetsidealen och verkat för att skapa plats för kvinnor i samhället listas 15 personer i vardera. Nikki Svärdsén är nominerad till kategorin Anna O, kategorin för kvinnor som verkat för att bryta tabun. Det första hon reagerade på var att tävlingen i stort saknar inkludering.
– Det är en väldigt stor avsaknad av svarta och bruna människor blande de som presenterats.
Rosa Parks-pris till vita
Det hon reagerat starkast på är dock nomineringarna i den sista kategorin, vars pris ska ges till den kvinna som under 2020 verkat för att skapa plats för kvinnor i samhället, är döpt efter människorättskämpen Rosa Parks.
– Rosa Parks kämpade mot vita för svartas rättigheter, men i den kategorin har de bara tagit med två svarta personer av 15. Plötsligt ska vita kvinnor vinna ett pris döpt efter en kvinna som kämpade mot vita som förtryckte en hel svart befolkning, säger Nikki Svärdsén och fortsätter:
– Det är whitewashing och man befäster den strukturella rasismen när man använder Rosa Parks dels som en symbol för kvinnors rättigheter, när hon i själva verket jobbade för svartas rättigheter.
De nominerade är utvalda av Ellos Group efter att vem som helst kunnat skicka in vilka de velat se nomineras i kategorierna. Nikki Svärdsén nominerade Aysha Jones, som var initiativtagare till startskottet för Black lives matter i Sverige då hon skapade eventet som uppmanade att checka in på USA:s ambassad i Stockholm.
– Hon har haft jättestor betydelse för rörelsen i Sverige, och hon har gjort precis samma sak som Rosa Parks gjorde: kämpat för svartas rättigheter. Hon passar verkligen till den kategorin, men hon blev inte utvald.
Charlotte Hanson som är executive assistent hos Ellos Group svarar via mejl att mångfald och inkludering var en grundförutsättning när de tog fram priset, men att representation och mångfald i kategorierna utgår från de nomineringar som lämnats in.
”Varje nominering har gåtts igenom och vi har tagit hänsyn till flera faktorer, där mångfald är en del. Därtill har vi sett till andra faktorer, som exempelvis vilka budskap som lyfts i kandidaternas kanaler och hur stort engagemang det gett i förhållande till antal följare.”
Hon lyfter också att syftet med tävlingen är att lyfta kvinnofrågor.
”Att driva dessa viktiga frågor för kvinnliga rättigheter är ett ständigt pågående arbete, där dialog är en viktig del.”
Ellos Group valde att inte svara på frågorna om kategorin Rosa P, whitewashing och varför inte Aysha Jones gick vidare som nominerad.