Men branschen har fått kritik från både Arbetsmiljöverket och facket.
– Det handlar ofta om provisionsbaserade löner och du kan inte påverka hur mycket du ska tjäna. Du kan få stå och vänta länge på körningar och därmed bli nästan utan lön under vissa arbetstimmar, säger Antti Vainio som är är utredare på Transportarbetareförbundet.
Saknar kollektivavtal
Hur mycket cykelbuden som transporterar ut mat tjänar är inte klarlagt, men enligt en granskning som ETC Stockholm har gjort, arbetar många av buden för slavlöner. Solomon som har arbetat på Uber eats vittnar om långa arbetsdagar och låga löner.
– Jag får ut ungefär 1 500, 2 000 kronor i veckan, efter att Uber har tagit sin andel, berättar han.
Här i Örebro är det företaget Wolt som nu lanserar sin tjänst. Facket menar att det inte finns något som tyder på att villkoren skulle vara bättre hos Wolt i Örebro än hos konkurrenterna i branschen.
– Vi har försökt att teckna kollektivavtal med Wolt, men de var inte intresserade av det. De vill att alla som kör åt dem ska vara egna företagare. Det är ett sätt att undvika att ta arbetsgivaransvar, säger Antti Vainio.
Att företaget saknar kollektivavtal gör arbetet som cykelbud osäkert, menar facket.
– Det är ett farligt arbete. I Stockholm är det vanligt med olyckor där bilar kör på cykelbud och även fallolyckor. Det är också många som får problem med förslitningsskador av ryggsäcken som används. Men vem ska ta ansvar för sjuklön och försäkring om budet måste vara företagare i stället för anställd? säger Antti Vainio.
”Ypperlig chans för folk som pluggar”
I Örebro kommer bland annat hamburgerrestaurangen Käk
att samarbeta med Wolt. I en
reklamfilm på Youtube lanserar Wolt sitt koncept genom rapparen Petter, som i filmen cyklar ut med sina hamburgare till kunder i Örebro.
– Vi har goda erfarenheter från Wolts arbete i Stockholm. Deras tjänster fungerar bättre rent praktiskt än till exempel Uber eats och Wolt har bättre avtal med sina kurirer, säger Oskar Jakobsson, delägare på Käk.
Men att Wolt inte har kollektivavtal kände han inte till.
– Det visste jag inte, men det kanske är svårt att ha det eftersom det är en annan anställningsform. Jag tänker att man kan se det som en ypperlig chans för folk som pluggar att tjäna lite extra, säger Oskar Jakobsson.
Väljer själva när de ska arbeta
ETC Örebro har sökt flera personer på företaget Wolt, men vi har vid tidningens pressläggning inte fått några svar. Däremot kan man läsa i företagets annons där de efterlyser 50 nya ”superbud” i Örebro, att de som arbetar för Wolt kör ut mat med cykel, moped eller bil. Buden väljer själva när de ska arbeta och enligt företaget får deras bud bra motion och möjlighet att träffa nya vänner samtidigt som de tjänar pengar.
Men Antti Vainio på Transportarbetarförbundet är inte imponerad av de flexibla villkoren.
– Företagen får flexibilitet medan de anställda får osäkerhet, säger han.