Dagens ETC
På Instagram beskrev influencern och journalisten Ann Söderlund inte bara sin egen sorg, utan även sina kusiners. Skådespelerskan Malin Berghagen valde också ett intimt grepp när hon postade bilder på sin avlidne granne och beskrev hans kärlek till trädgårdsarbete. Problemet? Inläggen är betalda annonser där de döda blivit reklampelare för en begravningsbyrå.
– Det första ordet som kom till mig var osmakligt, säger prästen och konstnären Kent Wisti.
Carolina Lundin
Text
Ann Söderlund fick nyss veta att hennes farbror gått bort, och delade under tisdagen sorgebeskedet genom ett betalt samarbete med begravningsbyrån Ignis på Instagram. I en tillhörande story satt en leende Ann Söderlund och beskrev de många frågetecknen efter sin mammas bortgång, däribland vem som “hämtar liket från bårhuset”. Storyn avslutades med en uppmaning om att boka tid hos Ignis. Skådespelerskan Malin Berghagen anslöt sig till samma kampanj och delade bilder på sin döda granne i ett sponsrat inlägg. Delningarna har lett till starka reaktioner på sociala medier där “smaklöst”, “sjukt” och “lågt” är återkommande adjektiv.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Carolina Lundin
Text